Gå til innhold

Hvordan finne kcal?


Gjest solstraala

Anbefalte innlegg

Gjest solstraala

Heisann.

Er helt ny har så er ikke helt stø på beregning av kcal dersom det ikke står på pakkningen. Hvordan finner man f. eks ut hvor mange gram en håndfull kokte gulrøtter er? Kan jo ikke akkurat ta med meg vekten i besøk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må du nesten øve deg hjemme :) Hver gang du lager noe "nytt" som du ikke har sjekket kaloriene i før, kan du veie det før du spiser det. Og skrive det opp hvis ikke du har klisterhjerne... Akkurat når det gjelder gulrøtter kan du ha i bakhodet at 1 gulrot som regel veier 60-70 gram og har 20 kcal. En dl gulrot (f.eks revet) veier 55 gram og har 17 kcal. Det er jo temmelig lite da, du sprenger ikke kaloribudsjettet på gulrøtter.. 1 håndfull kokt gulrot ville jeg tro veier ca 40-50 gram og har 15 kcal. Tror jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alt trenger du å veie heller ;-) Så grønsakene kan du bare kose deg med uten å tenke på hvor mye de veier eller hvor mange kalorier. For det er nesten ingenting. (bare vær litt obs på mais, ananas osv)

 

Ellers så er jeg enig med de andre. Ris, potet, kjøtt blir man etter hvert vant til å ta et øyemål av :) Jeg har for eks funnet ut av 100-150 g ris er ca akkurat en liten kaffekopp stappet med ris. Også ser det litt tøft ut når du tar det ut på tallerkenen etterpå også ;-)

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alt trenger du å veie heller ;-) Så grønsakene kan du bare kose deg med uten å tenke på hvor mye de veier eller hvor mange kalorier. For det er nesten ingenting. (bare vær litt obs på mais' date=' ananas osv)

 

Ellers så er jeg enig med de andre. Ris, potet, kjøtt blir man etter hvert vant til å ta et øyemål av :) Jeg har for eks funnet ut av 100-150 g ris er ca akkurat en liten kaffekopp stappet med ris. Også ser det litt tøft ut når du tar det ut på tallerkenen etterpå også ;-)

 

Lykke til![/quote']

 

 

Så lurt det med kaffekoppen! Da blir det jo nesten sånn som på restaurant... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...