Gå til innhold

Granateple


Gjest Flea

Anbefalte innlegg

En kollega av meg med indiske foreldre hadde med seg en tupperwareboks full av små rosa frø her en dag. Det så spennende ut tenkte jeg, og fikk smake et lite frø. Det var skikkelig godt! Han kunne opplyse meg om at granateple inneholder masse antioksidanter og er skikkelig bra for kroppen! Jeg vet ikke om det er en utenlandsk spesialitet, men i mitt hjem dukket det aldri opp noe granateple iallfall.

 

Jeg har nå gått ut og kjøpt meg selv, for å prøve vidunderet i all sin prakt. Jeg makket ut frøene med t-skje, men følte meg litt klønete. I tillegg vet jeg ikke helt om det er vanlig å ha noe på dem? Skal de spises som en dessert med vaniljesaus? Da forsvinner kanskje det sunne elementet litt....? Og noen av frøene var litt brun-svarte. Er det farlig å spise dem?

 

Jeg trenger med andre ord tips! Er det noen med granatepleerfaring der ute? Er det noen andre eksotiske frukter med skjulte egenskaper jeg burde vite om? Føler meg i teste-hjørnet i dag! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og sjekk hva jeg fant på kokk.no:

 

EKSOTISK DESSERTTALLERKEN

 

Til 4 porsjoner trenger du :

 

1 granateple

 

2 kiwi

 

2 bananer i skiver

 

1 stk frisk ananas eller 1/1 boks hermetisk ananas i biter

 

vaniljeis eller pisket krem

 

Slik gjør du :

 

Anrett kiwi, bananer, ananas og is/krem på en asjett. Skrap over fruktkjøtt og steiner fra granateple. Pynt gjerne med frisk sitron- melisse.

 

 

:) Bruker man sans is skulle det jo ikke være så ille med kalorier i dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Broren min pleier å bruke granateple i salater. Er kjempegodt med et syrlig innslag i vanlige grønne salater, og da helst med en vinaigrette dressing av olje, balsamicoedikk/soyasaus, sennep + litt salt/pepper (kan evt. bare bruke litt soya saus!).

 

Enig i at den er god å spise som den er også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...