Gå til innhold

kalorier i oppskrifter


Gjest maartje

Anbefalte innlegg

Det er bare å regne ut!

 

Finn ut hvor mange kalorier det er i hver enkelt ingrediens som du putter i bakebollen. Det kan du enkelt gjøre f.eks. i dagsrapporten her på vektklubben. Hvis ikke står det ofte oppgitt på pakken. Summer alt, og du har antall kalorier i hele bakverket.

 

Vil du vite hvor mange kalorier det er per 100 gram, veier du det ferdige bakverket. Så dividerer du antall kalorier i kaken totalt på antall gram i hele kaken. Da får du antall kalorier per gram. Gang med 100 for å få kalorier per 100 gram.

 

Verre er det ikke!

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du lager en gryterett f.eks kan du jo også bare summere alle ingrediensene, og så hvis du spiser f.eks halve porsjonen blir det jo halve summen av ingrediensene. Samme hvis du lager en hjemmelaget saus, pizza, lasagne og andre ovnsretter. Jeg synes det er lettest og mest nøyaktig og man slipper å veie så mye. På http://www.somebody.no kan du legge inn dine egne oppskrifter og så legge inn enten i gram eller stk (altså, 1 stk eller med 0,5 f.eks hvis du spiser halve. Går an med to desimaler.) For å få mest nøyaktig i gram må du regulere væskemengden så det stemmer med vekta etter at du har kokt/stekt maten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laget en av mine favouriter. Kommer fra fedons bok: grønne bønner i tomatsaus.

Står i oppskriften å tilsette også hvite bønner i tomatsaus, men de liker ikke samboer min.Så etter å beregnet hele greier kom jeg på at i den hele gryte som sto foran meg, var det bare 896 kalorier. regnstykke kom ut på 52 kalorier per 100 gram. Da ser man litt anneledes på det oppskriftet som før :-) Skjønner nå at jeg få for lite kalorier inni meg, med slike oppskrifter ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...