Gå til innhold

Kokosmelk


Gjest Goddag

Anbefalte innlegg

til 4 personer

 

1 ss rapsolje

1 liten løk, finhakket

2 1/2 cm frisk ingefærrot, finhakket (evt litt tørket ingefær)

2 fedd hvitløk, finhakket

3 kyllingfileter, i biter (evt annet kjøtt fra kyllingen)

2 ss peanøttsmør

2-3 ss varmt vann

2 ss chilisaus

1-2 ts chilipulver, etter smak

1 ts brunt sukker

1 boks (4 dl) kokosmelk

evt. 1/4 ts salt

evt. hakkede peanøtter og frisk koriander til pynt

Ris

evt. salat

 

1. Varm oljen i en stor gryte. Tilsett løk, ingefær og hvitløk, og stek ved svak varme under omrøring i ca 5 min. til løken er myk, men ikke brun.

2. Legg i kyllingen, skru opp til middels varme og stek kyllingen under omrøring i 7-10 min, til kyllingen har skiftet farge på alle sider.

3. Bland peanøttsmør og vann, og tilsett sammen med chilisaus, chilipulver og sukker. Rør godt sammen i 1-2 min.

4. Tilsett kokosmelk, og kok opp under omrøring. Ha evt. i salt etter smak, legg på lokk og la det småkoke ved svak varme i opptil 20 min eller til kyllingen er kokt. Rør om i blant.

5. Serveres varm, ha evt. hakkede peanøtter og koriander til pynt oppå. Serveres med ris og eventuelt en salat hvis du ønsker det.

 

Denne retten har vi laget mange ganger og er blitt veldig glad i den. Den er perfekt hvis du er glad i asiatisk mat. Jeg vet ikke hvor mye kalorier den inneholder, håper ikke det er så ille. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kylling Paneng:

 

Kyllingfilet

Kokosmelk

Hvitløk

Fersk Ingefær

Chili

Red Curry Paste, salt og pepper.

Lime

 

Skjær hvitløk, ingefær og og chili i biter. Stekes lett i olje, før du tilsetter kokosmelk og red curry paste etter smak. Ha kyllingfilet i biter oppi sausen og la det koke til det er gjennomkokt. Smak til med lime. Serveres med ris, lettyoghurt, lime og en salat av revne gulrøtter, agurk og appelsin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...