Gå til innhold

Gryterett - oppskrifter


Gjest Nedigjen

Anbefalte innlegg

Gjest Nedigjen

Jeg deler videre fra min lille oppskriftsperm :)

 

Fløtegryte:

 

300 gram svinekjøtt

12 stk sjampinjonger

1 paprika

1 løk

1 ss smør/margarin/olje til steking

1 dl matfløte

1,5 ss maizena

Soyasaus

Kvernet pepper

 

Hele gryta har 798 kcal

3 porsjoner à 266 kcal.

 

Strimle kjøtt og brun det lett i to omganger. Ha det over i en gryte og hell over 2-3 dl vann og 1-2 ts kjøttbuljong. La kjøttet putre mens du steker grønnsakene og har det over i gryta etter hvert som det blir klart. Ha 1 dl matfløte blandet med 1,5 ss maizena i gryta under omrøring, og la det koke opp til det tykner. Smak til sausen med soyasaus og pepper.

Server med kokte poteter og en frisk, grønn salat

 

150 gram isberg salat

150 gram rød lollo salat

100 gram frisé salat

1 dl ruccola

 

Vend salaten i en dressing av like deler sitronsaft og vann, smakt til med litt sukker og en liten klype salt.

 

 

 

Indisk gryte:

 

4 stk kyllingfilet

1 rød paprika

1 gul paprika

2 dl hakket vårløk

1-2 dl vann

1 boks fettredusert kokosmelk

2 ss maizena, rørt ut i litt vann

1 ss rød curry paste

2 ss mangochutney

1 ss smør/margarin/olje til steking

 

Hele gryta har 1180 kcal

4 porsjoner à 295 kcal

 

Raita:

1 pose raitamix fra Toro

2 dl lett naturell yoghurt

1 tomat

1 dl hakket agurk

 

 

Stek kyllingfileter i to omganger og ha over i en gryte med litt vann. Kutt opp grønnsakene og ha det over i gryta sammen med kokosmelken, mangochutney og currypaste. Kok opp. Ha i maizena som er rørt ut i litt vann mens du rører. La det koke til det tykner.

 

Serveres med basmatiris, nanbrød, raita og evt salat.

 

1 dl kokt basmatiris = 90 kcal

¼ nanbrød = 70 kcal

¼ porsjon raita = 45 kcal

 

 

Rødvinsgryte

 

300 gram oksekjøtt i strimler

4 gulrøtter i strimler

1 løk, hakket

10 sjampinjonger

1 pose rødvinssaus fra Toro

1 ss smør/margarin/olje til steking

 

Lag sausen som anvist på pakka. Stek kjøtt og løk, og ha det over i sausen sammen med gulrøttene. La det koke til gulrøttene er møre.

 

Serverer med hasselbackpoteter og salat

 

Hele retten har 650 kcal

3 porsjoner a 216 kcal

 

Hasselbackpoteter:

Skrell poteter og kutt av en skive på den ene langsida så de står støtt. Skjær potetene i tynne skiver nesten helt igjennom. Pensle med smeltet smør og strø litt griljemel på toppen. Gratineres i 40 minutter på 200 grader. Beregn 2 middels store poteter pr person.

 

 

Pytt i ildfast form:

 

4 poteter

6 dl amerikansk blanding

4 grillpølser (goÂ’ og mager)

Krydder etter smak

 

Hele retten har 750 kcal

2 porsjoner a 375 kcal

 

Kutt opp poteter i båter eller terninger og ha det over i en ildfast form med litt vann og krydder. Stek i 25 minutter i ovnen på 200 grader. Kutt opp pølse i biter og ha dette over i formen sammen med grønnsaksblandingen og pølsene. Stek videre i 10 minutter ca.

 

 

Pastagryte:

 

400 gram karbonadedeig

200 gram tørr fullkornpasta

1 boks hakket tomat

1 glass dolmio pastasaus

4 gulrøtter

2 paprika

1 løk

1-2 buljongterning

Krydder etter smak

 

Totalt 1644 kcal

4 porsjoner a 411 kcal

 

Kok pastaen. Stek karbonadedeigen og ha over i en gryte sammen med pastasaus og tomatboks. Stek løk og kutt opp grønnsaker, ha alt over i gryta. Når pastaen har kokt heller du av vannet og blander dette inn i gryta.

 

 

Pastagryte 2:

 

150 gram tørr fullkornspasta

300 gram skinkebiff

 

Saus:

3 dl skummet melk

1,5 ss maizena

2 ss tomatpuré

½ terning grønnsakbuljong

1 dl hakket vårløk

35 gram soltørkede tomater (tørre)

12 stk oppdelte cherrytomater (130 gram)

 

Bland melk og maizena og kok det opp til det tykner. Hakk opp løken og del cherrytomatene i 2-4 biter. Du kan også dele opp de soltørkede tomatene i mindre bilter. Ha i buljong, vårløk, tomater og tomatpure og bland det inn. Smak til med salt/pepper. Bland inn kokt pasta og stekt kjøtt i strimler.

 

Server med salat og evt brød/baguette.

 

Totalt 1106 kcal

3 porsjoner a 368 kcal

 

 

Kyllinggryte med squash:

 

350 gram kyllingfilet

1 squash

1 gul paprika

3 gulrøtter

15 stk sukkererter

10 stk sjampinjong

130 gram ananas (1 boks)

3 dl vann

2 ts kyllingbuljong

1,5 ss maizena

1 ss smør/margarin/olje til steking

 

Stek kyllingen i biter og ha over i en gryte sammen med vann og buljong. Kutt opp grønnsakene og stek dem lett før du har det over i gryta. Kok opp retten og lag en jevning av maizena og vann som du har i gryta under omrøring. La det koke til passe konsistens. Ha i ananas til slutt.

 

Server med ris.

 

Totalt 800 kcal

3 porsjoner a 266 kcal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest afrodithe

Tusen takk for enda flere flotte og fristende magre, kaloriutregnede oppskrifter!

Du er en knupp som deler så villig med oss.... Det ligger jo en kjempejobb bak hver oppskrift!

Gleder meg til å prøve ut diverse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nedigjen
Tusen takk for enda flere flotte og fristende magre' date=' kaloriutregnede oppskrifter!

Du er en knupp som deler så villig med oss.... Det ligger jo en kjempejobb bak hver oppskrift!

Gleder meg til å prøve ut diverse![/quote']

 

Matlaging er en stor hobby for meg :) og ettersom jeg har satt meg inn i kalorienes verden synes jeg det er gøy å regne litt på middagsrettene mine. Og det forbauser meg ofte hvor mye godt man kan få til å lage som ikke er kaloribomber. Så når jeg først har skrevet det ned er det jo ikke noe problem å også dele med dere :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo fantastisk!Gode oppskrifter,ferdig utregnet kcal,fantastisk.

 

Elsker selv å lage mat,men det må da være litt av en jobb å måle opp alt du skal bruke,og tillegg regne ut alle kcal?

 

Måler du opp og regner ut fra tørre matvarer og rå grønnsaker?

 

klem Tuxi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nedigjen
Dette er jo fantastisk!Gode oppskrifter' date='ferdig utregnet kcal,fantastisk.

 

Elsker selv å lage mat,men det må da være litt av en jobb å måle opp alt du skal bruke,og tillegg regne ut alle kcal?

 

Måler du opp og regner ut fra tørre matvarer og rå grønnsaker?

 

klem Tuxi[/quote']

 

 

Oppskriftene er regnet ut med kalkulatoren på http://www.somebody.no, basert på vekt før tilberedning. Siden det er regnet ut kalorier for hele rett + pr posjon spiller det ingen rolle hva maten veier når den er ferdig tilberedt, kaloriene forsvinner jo ikke ved koking (uheldigvis...) :) kalkulatoren på somebody er laget slik at man kan velge f.eks ss, ts, dl, 1/3, 0,5 osv. De aller fleste ingredienser finnes i databasen. Faktisk veldig enkelt å bruke! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tusen takk sier jeg også.. er ikke så glad i å lage mat, men når man ser at det ikke er så mye kcal i de frister det jo litt.. da gjør det ikke noe om man bruker litt tid..

 

Bra jobba

 

trine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
  • 9 months later...

Fløtegryte fortært idag og den var kjempegod. Jeg byttet poteter med pasta, men like godt. Kan anbefales på det sterkeste ;) Takk skal du ha Nedigjen. De andre rettene føler etter hos meg ihvertfall :)

 

HEIDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 years later...
  • 1 month later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...