Gå til innhold

Pasta, hvilken type?


Gjest Lemoen

Anbefalte innlegg

Fullkornspasta er en sunnere variant i forhold til lys pasta.Den smaker veldig godt og jeg har prøvd flere merker,alle er gode.

Det finnes også pasta med ekstra proteiner og fiber.Jeg handler i Sverige fordi jeg bor nærme grensen.Tror det er flere alternativer der enn i Norge.

Men har sett noe av det her også,så vi kommer etter.(kcal mengden er ganske lik i de forskjellige merkene)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nedigjen

Barilla spaghetti har 350 kcal pr 100 gram. Fullkornpasta har 340 kcal pr 100 gram. Det er altså ganske likt! men du vil kanskje oppleve å bli mer mett av fullkornpastaen, og fiber er jo uansett bra så jeg ville valgt fullkorn. Både AXA og Barilla fullkornpasta er god! Men de 350 kcal pr 100 gram er jo for tørrvare og jeg synes 50 gram pr porsjon i tørrvare holder lenge! Det vil da si 170-180 kcal i pasta pr porsjon til middag, så da har du jo over 200 kcal å bruke på saus, evt kjøtt og tilbehør!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barilla spaghetti har 350 kcal pr 100 gram. Fullkornpasta har 340 kcal pr 100 gram. Det er altså ganske likt! men du vil kanskje oppleve å bli mer mett av fullkornpastaen' date=' og fiber er jo uansett bra så jeg ville valgt fullkorn. Både AXA og Barilla fullkornpasta er god! Men de 350 kcal pr 100 gram er jo for tørrvare og jeg synes 50 gram pr porsjon i tørrvare holder lenge! Det vil da si 170-180 kcal i pasta pr porsjon til middag, så da har du jo over 200 kcal å bruke på saus, evt kjøtt og tilbehør![/quote']

Jeg er veldig ny i dette her.. 350 for tørr vare, er det ikke det samme kokt? Eller misforstår jeg helt her nå?

Takk for svar forresten , alle sammen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nedigjen

Det sikreste er å bruke kaloriantallet for tørrvare, dvs vei pastaen FØR du koker den. GR sier at du kan spise 125 gram kokt pasta?? (vet ikke helt, har ikke gått på kurs). Men 125 gram kokt kan ha forskjellig kalori-innhold fordi pastaen tar til seg vann når den koker, vekta øker og kaloriinnholdet går derfor ned pr 100 gram (vann er jo kalorifritt). men akkurat hvor mye vekta øker vil variere fra type til type og kommer an på hvor lenge du koker den osv. Men 100 gram tørr (ukokt) pasta vil alltid ha det samme kaloriinnholdet! 50 gram ukokt har da altså 170 kalorier, som jeg skrev tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...