Gå til innhold

Mat på hybel?


megkjersti

Anbefalte innlegg

Gjest Nedigjen
jeg har flyttet på hybel og har derfor følgende spørsmål til dere... Hvordan lage sunne og enkle og ikke minst billig mat når man har begrenset kjøkkenplass. Har forøvrig bare 2 kokeplater så det er vanskelig å lage noe skikkelig mat...

 

 

Du trenger ikke mye plass eller mange kokeplater for å lage god og sunn mat :) Hvor mye plass tar et skjærebrett? Med to plater kan du jo både steke og koke på en gang, så det er i grunn alt du trenger. Gryteretter er jo veldig greit når man ikke har så mye plass, og det kan også bli veldig bra økonomisk. Basis kan være magre posesauser, også har du oppi grønnsker som du liker og kjøtt i biter. har du en fryser kan du lage mye og fryse ned i porsjoner. Du kan også kjøpe økonomipakninger med kyllingfilet og fryse ned, og passe på å kjøpe sunne ting når det er på tilbud!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde det samme problemet da jeg bodde på hybel og var student... Noen ting jeg har kommet frem til som er sunne og billige:

 

-laksefilet på Rema1000

-fiskeboller i kraft (da kan du lage saus selv, fet eller mager)

-wok er ikke så ille. Putt oppi de grønnsakene du vil ha, litt kyllingkjøtt og masse krydder. En hel grillet kylling koster jo rundt 30 kroner og var nok kjøtt til tre middager til meg iallfall.

-bønner i tomatsaus er veldig billig. En boks sånne, litt melk oppi, favorittgrønnsakene dine og eventuelt noe kjøtt (kylling eller svinekjøtt) blir en kjempegod gryte!

-tunfisk. Kjempegodt, egner seg fint i salat.

-akkurat nå har Rema1000 billig bogskinke vet jeg. Har hamstret fire bokser :)

-seifilet er ikke så dyrt. En pakke med 650 gram holder til flere middager og kan trygt brukes i suppe, for eksempel. Jeg pleier å bruke blomkålsuppe som basis, ha oppi seifilet og en pose lapskausblanding (grønnsaker).

-en sånn pose lapskausblanding koster 10 kroner og er mer enn nok grønnsaker til to middager.

-generelt sett så har egentlig Rema1000 mye billig og bra mat. Feks kalkun-og kyllingprodukter. Falukorv, grill- og wienerpølser osv.

-Lidl har også mye bra og billig. Jeg kjøper alltid masse yoghurt naturell der. Og supper og gryter. Noen ganger litt dårlig merket, men man finner mange bra produkter der.

-ellers gjelder det å holde utkikk etter tilbud i flygebladene. Jeg scanner tilbudene i alle butikkene hver uke og drar gjerne innom flere butikker hvis de har noe superbillig.

 

Denne uken har både Spar, Ica og Coop Obs tilbud på kyllingfilet... :) Gjett om jeg skal ha da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg bare skulle tipse om 2 kg-posene med frossen kyllingfilet fra First Price. Koster ca 150 kr for 2 kg, dvs 75 kr kiloen. Ikke så dyrt det. Og de smaker veldig godt. Har hørt at det er Priorkylling med skjønnhetsfeil :( I tillegg er de fryst hver for seg, så det er bare å ta opp så mange en trenger hver gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...