Gå til innhold

kcal i krydder


Gjest Amathea

Anbefalte innlegg

Synes det er vanskelig å finne ut av hvor mye kcal det er i forskjellig krydder. Litt frustrerende, for i noe krydder er det jo ingenting, mens det er vesentlig mer i andre.

 

Har begynt å spise eple med kanel hver dag (dødsgodt!), så det hadde vært litt intressant å vite. Enn så lenge, så hiver jeg innpå med god samvittighet...:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanel har flg næringsinnhold:

 

Energi: 261 kcal

Protein: 3.9 g

Karbohydrat: 80 g

Fett: 3.2 g

 

Jeg bruker også veldig mye kanel, til det meste egentlig, men jeg teller aldri med krydder...Et dryss kanel veier jo ikke så mye at det har noen betydning, vil jeg tro!

 

Ellers har sort pepper ca 255 kcal, oregano 306 kcal, karri 325, kardemomme 311...Lista er lang, på http://www.somebody.no finner du en god oversikt over alle sortene, inkl div kryddermikser.

 

Forresten har jo krydder en termisk effekt, dvs at det faktisk forbrennes noen ekstra kalorier av å spise mat med masse krydder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nedigjen

Husk at en del poser med forskjellige kryddermix, f.eks fajitas, taco og lignende som man bruker en del av (en hel pose er jo 30-40 gram) blir faktisk en del kalorier. Mellom 90-150 kcal i en pose ca.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk aldri tenkt på at det kan være kalorier i krydder... Men siden krydder nesten ikke veier noenting, så teller jeg ikke med det nå heller :(

 

Dessverre så er utsagnet om at sterk mat forbrenner mer bare en myte... Det skal visst veldig store mengder til for at krydderet skal hjelpe på forbrenningen. Men det smaker jo godt da! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar. Kjekt å vite. Har ikke vært så besatt av å telle kcal i krydder jeg heller, men hvis jeg bruker kanel hver dag, så kan man kanskje tenke på det.

 

Pepper har jeg feks aldri brydd meg noe om, for hvem langer innpå med pepper liksom (?). Det samme med chili krydder. Men pleier å regne med kcal i tacoposen.

 

Såvidt jeg husker, så må man betale for å være med i somebody. no ??

Og det gidder jeg liksom ikke. Da vil jeg spare pengene til å gå på kurs istedet, men har hørt at det er et bra "sted"..:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nedigjen
Tusen takk for svar. Kjekt å vite. Har ikke vært så besatt av å telle kcal i krydder jeg heller' date=' men hvis jeg bruker kanel hver dag, så kan man kanskje tenke på det.

 

Pepper har jeg feks aldri brydd meg noe om, for hvem langer innpå med pepper liksom (?). Det samme med chili krydder. Men pleier å regne med kcal i tacoposen.

 

Såvidt jeg husker, så må man betale for å være med i somebody. no ??

Og det gidder jeg liksom ikke. Da vil jeg spare pengene til å gå på kurs istedet, men har hørt at det er et bra "sted"..:([/quote']

 

 

Jeg betalte 390 kr for 3 mnd medlemskap i somebody.no. Men jeg kommer ikke til å gidde å betale for noe mer, når det går ut nå etter denne uken. Det som er bra med somebody.no er den utrolige databasen som omtrent har "alt", og kalorikalkulatoren hvor man legger inn det man spiser og trimmer (som her) er bra. I tillegg får man vite %-vis hvor mye karbo, fett, sukker og protein man får i seg pr dag og ukentlig/månedlig gjennomsnitt. Også er det en del grafer og sånn. Men akkurat nå føler jeg meg litt ferdig med kaloritelling, begynte å føle meg litt for mye kontrollfreak! Men jeg synes det er greit å vite sånn ca hvor mye jeg får i meg til hvert måltid og at middagene ikke blir for store, men det tar jeg i hodet og på slump. Det holder lenge :( Ernæringsfysiologen på somebody kan svare på spørsmål på mail eller pr telefon, men de mailene jeg sendte fikk jeg enten svar på veldig sent (etter en purring) eller ikke svar i det hele tatt... Og forumet der er jo så godt som dødt! Bedre her :) Og mye koseligere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Dessverre så er utsagnet om at sterk mat forbrenner mer bare en myte... Det skal visst veldig store mengder til for at krydderet skal hjelpe på forbrenningen. Men det smaker jo godt da! :(

 

Krydder forbrenner kalorier, men selvsagt er økningen bare marginell. Men kanel har derimot en betydelig påvirkning på insulinfølsomheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er på en positiv måte, ikke sant? Har hørt før at kanel gjør blodsukkeret mer stabilt. Antar at det var det du mente, men er ikke helt sikker.

 

Har funnet ut at der er 42 gr kanel i en sånn strøsak. Og den varer jo en stund, så det er vel neppe noe stress..:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

syns forresten det var litt dyrt på somebody.no. Da kunne jeg heller brukt pengene på en mer aktiv måte, som feks slankesiden til VG. Der koster det 300 for tre måneder.

Men det skal jo så klart godt gjøres å finne en så stor oversikt over alle matvarer, et annet sted

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krydder forbrenner kalorier' date=' men selvsagt er økningen bare marginell. Men kanel har derimot en betydelig påvirkning på insulinfølsomheten.[/quote']

 

Jupp, kanel er bra for blodsukkeret. Jeg har diabetes, så kanel er veldig fint for meg. Ikke det at jeg merker så stor forskjell, men jeg spiser gjerne ting som er sunt for meg :( Dessuten har jeg hørt at kanel ikke bare hjelper for dem som har diabetes, men det skal visst motvirke diabetes også. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Gjest lilletrine
Jeg har glatt oversett kcal i krydder :)

 

Samme her. Jeg bruker kanel i te, kaffe og på frukt jver dag, masse urter i matlagingen og pepper og karri på både frokost, lunsj og kvelds.

Elsker krydder og har aldri lagt på meg av det. men jeg fikk sjokk når jeg leste her hvor mye kalorier det er i krydder.

MEN jeg har troen på at alt krydderet har hjulpet meg ned i vekt, så jeg fortsetter å kryddre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lilletrine
Tusen takk for svar. Kjekt å vite. Har ikke vært så besatt av å telle kcal i krydder jeg heller' date=' men hvis jeg bruker kanel hver dag, så kan man kanskje tenke på det.

 

Pepper har jeg feks aldri brydd meg noe om, for hvem langer innpå med pepper liksom (?). Det samme med chili krydder. Men pleier å regne med kcal i tacoposen.

 

Såvidt jeg husker, så må man betale for å være med i somebody. no ??

Og det gidder jeg liksom ikke. Da vil jeg spare pengene til å gå på kurs istedet, men har hørt at det er et bra "sted"..:)[/quote']

 

 

Jeg langer innpå med pepper....bruker en kvern i uka...en stor kvern (rosendal)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...