Gå til innhold

Sellerirot Purè


Gjest E81

Anbefalte innlegg

Noen som har en god og mager oppskrift på dette? De variantene jeg finner på nettet er fulle av smør og fløte.....usj! Fant en hvor man bare blander kokt sellerirot, kesam og salt/pepper men den hørtes litt kjip ut. Noen som har alternativer??

 

Takk for forslag :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

vi lager selleripuré refelmessig, og jeg bruker sojamelk i steden for fløte. Når den kokes blir den tykkere, mer kremete i konsistens men også i smak. Pass på å bruke den uten sukker eller vanilje ;-) Mengden sojamelk må man prøve seg frem til. 1 egg eller kun eggeplommen kan også gi en mer 'fyldig' smak. Evtl kan selleri blandes med potet, for å få en fastere konsistens hvis du vil bruke mer sojamelk. Hvitløk og svart pepper må selvfølgelig også til :-)

Jeg oppdaget det med sojamelk tilfeldig for noen år siden, og har i praksis kuttet ut fløte helt etter det, også i andre retter (fløtesauser), selv om det blir noe tynnere enn ekte fløtesaus. Sojamelk smaker litt 'rå' når man drikker den ubehandlet, men den smaken endrer seg altså under oppvarming.

 

Lykke til, Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 months later...
Hei' date='

vi lager selleripuré refelmessig, og jeg bruker sojamelk i steden for fløte. Når den kokes blir den tykkere, mer kremete i konsistens men også i smak. Pass på å bruke den uten sukker eller vanilje ;-) Mengden sojamelk må man prøve seg frem til. 1 egg eller kun eggeplommen kan også gi en mer 'fyldig' smak. Evtl kan selleri blandes med potet, for å få en fastere konsistens hvis du vil bruke mer sojamelk. Hvitløk og svart pepper må selvfølgelig også til :-)

Jeg oppdaget det med sojamelk tilfeldig for noen år siden, og har i praksis kuttet ut fløte helt etter det, også i andre retter (fløtesauser), selv om det blir noe tynnere enn ekte fløtesaus. Sojamelk smaker litt 'rå' når man drikker den ubehandlet, men den smaken endrer seg altså under oppvarming.

 

Lykke til, Anne[/quote']

 

Hei anne!

 

Hva slags soyamelk bruker du? Kan man bruke den "magreste" varianten?

 

Hilsen Nell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sellerirot har den egenskapen at den selv blir "kremete" når den kjøres i food-prosessor. Bruk litt melk eller sojamelk som nevnt tidligere, men prøv å redusere mengden tilsatt væske til et minimum. Pureen smaker nydelig om det nesten bare er sellerirot i den. Salt og pepper må til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...