Gå til innhold

Fiber folkens?


Gjest galskap

Anbefalte innlegg

Eg har skjønt at fiber er bra for vektreduksjon, og har begynt å tenke over fiberinnhold i maten eg et. Lurar på kva dåkke kan forslå av fiberrike matsortar? Et ein del gulrøtter, pÂœrer, grovt brød etc.

 

Og- er det fiberet som gjer at eg får så inni gransakuen vondt i magen? ...noen tips for å unngå det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nedigjen
Eg har skjønt at fiber er bra for vektreduksjon' date=' og har begynt å tenke over fiberinnhold i maten eg et. Lurar på kva dåkke kan forslå av fiberrike matsortar? Et ein del gulrøtter, pÂœrer, grovt brød etc.

 

Og- er det fiberet som gjer at eg får så inni gransakuen vondt i magen? ...noen tips for å unngå det?[/quote']

 

Knekkebrød har masse fiber, og du kan lage havregrøt med kruskakli (nesten 50% fiber!) ellers finnes jo også spesielle fiber "knekkebrød" som helseklibrød og fiberrik fra sætre. Og grønnsaker og frukt som du nevner ;) Det står på de fleste knekkebrødpakker hvor mye fiber det er, ofte 15-17 %. Crunchy Bran fra weetabix er en veldig god frokostblanding som har 23% fiber. Kjempegodt med yoghurt f.eks :)

 

Ang vondt i magen: du må drikke masse vann! Ellers blir fiber bare til trøbbel i magen i stedet for hjelp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fru luna

Grønnsaker og frukt, frokostblandinger med helkorn, grovt brød med mye helkorn. Det var nettopp en undersøkelse som ble publisert som viste at de som spise 30g fiber per dag har 50% mindre sjanse for å få kreft enn de som spiser mindre enn 20g, så det er store helsegevinster å hente.

 

Jeg ville trappet opp langsomt på fibermengden og drukket store mengder vann - fiber og lite vann kan gi store problemer med magen (bli forstoppet). Forsøkt deg litt frem med ulike typer grønnsaker og frukt og se hva du tåler best. Du kan skjekke fiberionnholdet i matvaretabellen på matportalen.

 

http://matportalen.no/matvaretabellen

 

Lykke til..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk! Kjøpte kruskakli i går og hadde det i havregrauten i dag. Kan ikkje si det var veldig smakfullt, men det var ein OK måte å få i seg fiber. Hadde ingen mageknip i dag. Pleier å få det av alle dei rå grønnsakene eg et, spesielt kålrabi etc.

 

Skal se på linken, takk skal du ha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nedigjen
Tusen takk! Kjøpte kruskakli i går og hadde det i havregrauten i dag. Kan ikkje si det var veldig smakfullt' date=' men det var ein OK måte å få i seg fiber. Hadde ingen mageknip i dag. Pleier å få det av alle dei rå grønnsakene eg et, spesielt kålrabi etc.

 

Skal se på linken, takk skal du ha![/quote']

 

 

Kli i grøt: det er stor forskjell i smaken om du koker kruskakli sammen med havregryn eller om du bare rører det inn etter at grøten er ferdig. Kokt smaker kli sponplate, men om du rører det inn etter koking blir det kjempegodt! Oppskrift på min grøt (har lagt den ut 1000 ganger, men den er bare SÅ god....):

 

1,5 dl havregryn

4,5 dl vann

3 suketter

 

koke opp, tilsett 1/4 ts salt, rør og kok litt til (bør koke ca 3 minutter totalt)

 

Ta grøten av plata og rør inn 0,5-1 dl kruskakli + 1,5-2 ss mager kesam evt 6-7 hakkede hasselnøtter eller mandler.

 

Server med en ss lett eplesyltetøy, en liten neve rosiner og kanel. Om du tilsetter litt hakkede nøtter blir dette et enda bedre balansert måltid ift næringstoffer, men også mer kalorier. Spiser du nok fett ellers gjennom dagen trenger du ikke nøtter på grøten ;) Jeg er totalt avhengig av denne grøten til frokost, og om jeg av en eller annen grunn ikke får spist det til frokost spiser jeg den enten til lunch eller kvelds!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min graut består av fire ss havregryn, kokt, med kiwi, kultura/biola, linfrø/sosikkekjerner, og kanel. Har eg noen bÂœr så blir dei og med. Er ganske avhengig av denne frukosten eg og! Skal teste å ikkje koke kruskaklien i måro, se om det blir bedre. Har aldri smakt kesam, så kjøper det neste gang! Hørtes veldig godt ut.

 

Men 1 1/2 dl havregryn- er det til ein person?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nedigjen

Denne porsjonen grøt er til 1 person ja... men det er mer enn 220 kalorier, det skal sies! med 60 gram gryn, 35 gram kesam, 15 gram kruskakli, 20 gram syltetøy, 15 gram rosiner, 10 gram mandler = 380 kcal

 

Men 25% av det totale kaloriinntaket bør ligge i frokosten mener jeg, så om du er på 1600 kalorier-diett kan du fortsatt spise såpass til frokost ;) Energifordelingen er 60% karbohydrater, 20% protein og 20% fett. Et bra balansert måltid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nedigjen
Takk for hjelpen!

 

Spiser ca 1800' date=' men liker å spare litt til kvelden...har ein tendens til å eta meir då!Gler meg til å smake havregraut a la nedigjen! :)[/quote']

 

 

Gøy hvis du sier hva du synes om den! ;) Håper det smaker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...