Gå til innhold

Anbefal meg god og sunn lørdagsmat


Gjest Dreemz

Anbefalte innlegg

Gjest Nedigjen

"Taco" med kyllingkjøttdeig, ekstra lett rømme, masse salsa og mye grønnsaker! Dropp tortilla eller skjell, og dropp gjerne osten også. Det smaker godt uansett! Kall det "mexicansk salat" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt sent ute med forslag, men kanskje til neste lørdag? Jeg skal ha det vi kaller for "dip-mat"; små taco-krydrede kjøttboller (laget av karbonadedeig), chili/lime marinerte reker, krydrete potet-båter, oppkuttede grønnsaker, tzatziki (av yog.nat), kaldrørt peppersaus (m/rømmekolle). Til dessert skal vi har fruktsalat m/vanilje-kesam.

 

GOD LØRDAG!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen 'lørdagskos'-tips fra meg:

 

- rent kjøtt (biff, skinkebiff, kyllingfilet) med f.eks. ovnsbakt potet og grønnsaker (anbefaler gratinerte tomater)

- wok

- pastasalat med kyllingfilet og fullkornspasta, hvitløksdressing av kesam

- bacalao med mindre olivenolje enn oppskrifta sier :)

- lett lasagne (oppskrift på sidene her, men kjør på med mer krydder)

- skinkesnurrer (oppskrift på sidene her)

 

Og så min favoritt... 'italiensk' pizza:

- tynn bunn. Lag omtrent 1/3 av deigen til en vanlig pizza. Jeg har ofte i litt sammalt hvete og kruskakli så den blir litt grover.

- til tomatsaus: stek hakket (tørket) chili og hvitløk på svak varme i litt olivenolje. Ha i et par bokser hele hermetiske tomater, cherrytomater og timian. La koke 1-2 timer. Smak til med litt basilikum (hvis du ikke har fersk kan du bruke tørr, men ha den i hele koketiden), salt og pepper.

- Smør tomatsaus på pizzabunnen (ikke hev deigen!), ha på det du liker av fyll - trenger ikke så mye. Noen tips: spekeskinke (min favoritt), kyllingfilet, paprika, løk, oliven, cashewnøtter - hva du måtte ønske. Masse sunne godsaker!

- ost etter ønske, f.eks. litt fersk mozarella, en miks av lett og vanlig ost. Jeg pleier å bruke mozarella, men trenger ikke et 'ostelokk', bare litt...

- kan toppes med f.eks. ruccolasalat og soltørka tomater etter steking

 

Blir kjempegod! Jeg bruker pizzastein for å få litt ekstra italiensk følelse, men det trenger man jo absolutt ikke :D

 

Vel bekomme!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest snuppeli

hei,

 

her er en oppskrift på en veldig enkel og også vel ganske sunn lasagne. Barna synes den også er kjempegod og den er rask å lage.

 

1 pose frossen spinat (hakket)

1 beger cottage cheese

1 glass pastasaus ( gjerne med hvitløk)

pastaplater

revet lett ost

 

Tin spinaten, og bland den sammen med cottage cheese i en bolle. Tilsett gjerne litt krydder (urtesalt og pepper).

 

Legg lagvis:

 

spinat/cottage cheese

pastaplater

pastasaus

spinat/cottage cheese

pastaplater

pastasaus

avslutt med et lag revet ost på toppen.

 

La stå på ca 200 grader i ca 30 min.

 

Kjempegodt med god salat til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...