Gå til innhold

Alternativ saus....


Gjest carinap

Anbefalte innlegg

Hei hei.....er kjempeglad i fiskegrateng, men må liksom ha saus til. Pleide å bruke hollandaise saus, men dette er jo veldig kaloririkt. Finnes det noen saus som er godt til fiskegrateng og som er relativt kalorifattig??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lager du fiskegrateng fra bunnen eller har du ferdig? Jeg lager fiskegrateng fra bunnen og da lager jeg gratengsaus av skummet melk, maizena stivelse og 1 egg + salt og pepper. Det blir saftig og godt, trenger ikke saus i tillegg synes jeg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker ofte kesam når jeg har fiskegrateng

Kan spises som den er, eller friskes opp med hvitløk og forskjellige krydder man liker. Litt salt + pepper + sitronsaft og søtstoff - så har man en nydelig "saus" til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å lage fiskegratteng fra bunnen av er så mye bedre enn de man kjøper ferdig, og utrolig mye billigere også. Pluss at jeg synes det er litt lite fisk i de man kjøper ferdig, og lager du selv kan du jo selv bestemme mengden fisk og makaroni. Har en oppskrift et sted, men aner ikke om den er spesielt sunn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier egentlig å lage ferdig' date=' men er vel egentlig bedre å lage fra bunnen av..... er den sunnere og da eller?? Har du en god oppskrift du kan dele med meg??[/quote']

 

 

3 dl skummet melk

1,5 ss maizena

 

Kok opp til det blir tjukk saus, smak til med salt og pepper og evt litt muskatt hvis du liker det.

 

Avkjøl sausen og bland inn et sammenpisket egg.

 

Ha oppi fisken, f.eks 300 gram torskefilet. Kan være kokt, rå, frossen...det spiller ingen rolle.

 

Du kan også blande inn kokt makaroni og/eller litt hakket gulrot f.eks og ha alt over i en passe stor ildfast form.

 

Så strør du over litt brødrasp, det har mange kalorier men veier jo så lite så det blir ikke ille. Retten skal steke i ovn på 180 grader i ca 30 minutter.

 

Kaloriene for hele retten blir vel ca 700 hvis du bruker 50 gram tørr makaroni og 15 gram brødrasp/griljemel. Dropper du makaronien blir det bare 520 kcal for hele retten. Det er 2-3 porsjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette hørtes jo egentlig veldig lett ut....har alltid trodd det var tungvint å lage fiskegrateng selv, men der tok jeg visst feil ja....

Skal prøve denne i dag...takk for oppskriften!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 months later...
Gjest Gladlaksen

Hei

 

Det finnes mange måter å lage fiskegrateng på.

 

I gode gamle dager ble det brukt fiskekraft istedenfor melk. fyll en kjele med fiskebein ha over vann og kok opp. la det trekke 10-15 minutter. Avkjøl og sil det gjennom et kopphånkle eller lignende. Dette fordrer at man har tilgang på fiskebein som ikke er alt for gamle, og desverre er det nok den gamle fisken som blir filetert i fiskedisker rundt om kring.

 

Det er imidlertid fullt mulig og be din lokale fiskehandler om å bestille deg en kasse med bein, dette burde ikke koste mer enn 5-10 kroner pr. kilo. (Til frakt og emaballasje) Dette blir kraft til veldig mye fiskegrateng, men den kan godt fryses og også brukes til andre fiskeretter.

 

Når det gjelder hva slags fisk man skal i gratengen så kan man egentlig gjøre som man vil. Av fisk "naturell" kan man bruke f.eks. torsk, sei, hyse/kolje, brosme, lange, uer, hvitting, kveite (nam nam) osv. Her er det ingen begrensinger. Laks og ørret er heller ikke noe problem å bruke.

 

Hvis man vil variere mer kan man også bruke salt eller røkt fisk, eller utvannet klippfisk. Fiskegrateng med røkt torsk er veldig godt.

 

Det er heller ikke nødvendig å bruke filet. Grateng blir vel ofte laget av rester fra tidligere fiskemiddager. Fjern skinn og bein og frys ned til man får lyst på fiskegrateng. Å rense kokt fisk er enkelt.

 

Makaroni er noe som blir brukt for å spe ut fiskegrateng. Flere av gratengene som selges på butikkene idag, har mellom 10 og 15 prosent fisk. Hvor sunt er det?

 

Løk eller purre er veldig godt å ha i fiskegrateng.

 

Hvis man synes retten blir for "tørr" kan man lage en større porsjon saus og da har man en variant av plukkfisk. også her er det bare å variere av hjertens lyst. Eller hva med "frikassè" med laks, litt røkt laks, skiver av purre og gulrot, og kokte erter.

 

I den ene fiskebutikken jeg hadde lagde vi fiskegrateng med potetbåter i bunn, så et lag med grønnsaksblanding og så fiskegrateng på toppen. Hele middagen i en form. Veldig populært.

 

Et tips til slutt er å finne fram den største gryta man har, fyll oppi alt man vil ha i gratengen og så fyller man dette over i engangs aluminiumsformer og fryser dem uten å steke dem først. Så kan man ta dem rett opp av fryseren og steke dem etterhvert som de skal spises. Mye bedre enn oppvarmet. Når man først er i gang er det nesten ikke noe mer jobb å lage ti sunne gode fiskegratenger, enn det er å lage to.

 

Vennlig hilsen

 

 

En glad laks

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...