Gå til innhold

Semulegrynsgraut


Gjest bowlingkula

Anbefalte innlegg

Gjest bowlingkula

Hei!

Har leita rundt på oppskrifter her, men finn ikkje oppskrift på semulegrynsgraut (for ein person). Nokon som veit om ei? Og gjerne med næringsinnhald...?

 

Takk :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei!

 

fant denne oppskriften på nettet, den er ingen slanke-oppskrift og heller ikke utprøvd, men kan sikkert gjøres "lettere" ved å bruke skummet melk og mindre smør:

 

Ingredienser til 4 porsjoner:

1 l melk

1 1/4 dl semulegryn

2 ss meierismør

2-3 ss sukker

2-3 mandeldråper

 

Fremgangsmåte:

Kok opp melken, dryss i grynene og rør til de koker. Kok grøten under lokk 15 - 20 minutter.Rør av og til. Tilsett smør og sukker. Server grøten varm eller kald, med saft eller kald med rørte bær eller rød saus til.

 

Forøvrig inneholder semulegryn følgende:

Semulegryn:

mengde: 1 dl = 70 g

kalorier 233.8 kcal

karbohydrater 48.3 g

tilsatt sukker 0 g

proteiner 7 g

fett 1.4 g

 

Dermed burde det være lett å regne ut kalori-innhold!

Lykke til :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillevenn

Hei!!

 

Her kommer min erfaring;

 

75 gram Risengrøt Toro 71

 

1 porsjon a 5 gram margarin hard 80% fett 36

 

2 ts a 5 gram sukker farin raffinade 40

 

2 porsjon a 50 gram bringebærsaus 70

 

2 dl TineMelk Ekstra lett 76

 

Man får ikke registert semulegryn inne her på grete rhode så jeg registrerte risengrøt, 75g risengrøt har like mange kcal som ca 20g semulegryn. Det her er en liten porsjon, kan kanskje ta det dobbelte hvis du skal ha det som middag. Sist prøvde jeg også uten salt og bare litt smør i melken før jeg tok opp i grynene. Og uten sukker. Var kjempegodt det også!

 

 

Jeg spiser det med bringebærsaus, sånn fra pose laget uten sukker. Blir litt syrlig, men jeg syntes det er veldig godt. Lykke til med grøtlaging!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bowlingkula

Det verkar ut som om mange rundt omkring i landet bruker det som dessert..eller? (For eg lager det til middag)

Og veldig få oppskrifter å finne rundtomkring på nettet også! Men takk for dykkar sine oppskrifter! ;)

 

Prøvde å lage i det går, og det var ca vellykka..eg er nok ikkje like flink som mamma å lage mat, gitt..:( Den vart meir pudding når den vart kald =D Men det var veldig veldig godt, og minna meg om mamma sin gode graut! (Semulegrynsgraut har alltid vore min favorittgraut!) Trur mamma må lage det når eg kjem heimatt til påske..:(

 

Bruker iallefall sukker, kanel, smør og rosiner på, og eit glas kald mjølk til, då er det perfekt! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...