Gå til innhold

skjørost


Gjest karro

Anbefalte innlegg

hei dere:)

har noen her prøvd skjørost! sett på kalori- og fettmengden, og dette er virkelig magre greier;) så verd å prøve tenkte jeg.

men har noen et par tips å komme med.. er veldig glad i brødmat, har dere prøvd den rett på skiva, og isåfall i kobinasjon med hva?? og hva med smaken, siden den er så mager mener jeg...

karro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skjørost skal visst smake litt som cottage cheese (laget på samme måte), men med en litt syrligere smak fordi basen er surnet melk og ikke vanlig søt melk. bruksområder er som for cottage cheese, på tine.no står det at osten er god til spekemat blandt annet. den kan også blandes med litt vispet krem (gir litt mer kcal da...) og serveres med syltetøy!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oi, så flott! jeg som er så glad i cottage cheese:) blir gøy å prøve en litt ny variant. pleier og bruke cottage cheese på riskaker, knekkebrød osv med litt lett eplemost og kanel på toppen! elsker spekemat også, så kanskje prøve ut det til helgen.. ganske kaloririkt som hverdagsmat, men til helgekosen burde det går fint!

da blir det leiting etter skjørost på neste handlerunde. tipper de har den i de litt større matbutikkene med ostedisk.. men har egentlig ikke sett den ennå.. har noen sett den i noen matbutikker i oslo?:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da blir det leiting etter skjørost på neste handlerunde. tipper de har den i de litt større matbutikkene med ostedisk.. men har egentlig ikke sett den ennå.. har noen sett den i noen matbutikker i oslo?:(

 

De har den ihvertfall på Meny og Ica Supermarked/Maxi. Det er Røros-meieriene som lager den... Kaloriinnholdet er vel ganske likt Tines Cottage Cheese.

Noe som forresten er utrolig godt blandet med all slags krydder - min favoritt er gressløk, men også chilipulver, hvitløk, pepper m.m smaker kjempegodt med Cottage Cheese!!! I'm lovin' it!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ElenaS
oi' date=' så flott! jeg som er så glad i cottage cheese:) blir gøy å prøve en litt ny variant. pleier og bruke cottage cheese på riskaker, knekkebrød osv med litt lett eplemost og kanel på toppen! elsker spekemat også, så kanskje prøve ut det til helgen.. ganske kaloririkt som hverdagsmat, men til helgekosen burde det går fint!

da blir det leiting etter skjørost på neste handlerunde. tipper de har den i de litt større matbutikkene med ostedisk.. men har egentlig ikke sett den ennå.. har noen sett den i noen matbutikker i oslo?:([/quote']

 

Eneste butikken jeg har sett den i er Meny på Oslo City. Men den er RÅDYR!! Jetg hadde store planer om å kjøpe denne osten, men da jeg så prisen!! KR 40,- for 200 gram tror jeg det var!!! Sinnsykt spør du meg! Da er det bedre med CC ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste butikken jeg har sett den i er Meny på Oslo City. Men den er RÅDYR!! Jetg hadde store planer om å kjøpe denne osten' date=' men da jeg så prisen!! KR 40,- for 200 gram tror jeg det var!!! Sinnsykt spør du meg! Da er det bedre med CC :([/quote']

 

stakk ned igår, men de hadde den ikke. kanskje utsolgt. folka bak ferskvareavdelingen hadde aldri hørt om det så.. skjønner godt at kiwi, rema 1000 osv ikke kan ha stort utvalg, det er jo det som er så flott med de butikkene, at de har pressa ned prisene og vi får alt basis der. men de butikkene som skal være brede i vareutvalget sitt bør leve opp til det! er jo derfor de er dyre også. forventer ikke at de ska ha ALT, men service er viktig, være velvillige til å bestille osv... hmmm, fikk jeg ut litt klaging også;p huffmeg! tenker jeg går å kjøper cottage cheese på den lokale kiwi-sjappa istede jeg:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest juhuuu

Jeg er vokst opp med skjørost!!! Nam nam!!! Dessverre er RØMME og SUKKER det beste jeg har smakt skjørost med..... har ikke spist det i det siste, for å si det sånn, hehe... Men ja, det er cottage cheese lignende som blir beskrevet her. For en sunnere variant, så går det fint an å bruke kulturmelk i stedet for rømme altså, og kutte ut sukker, men det blir ikke heeeeeelt det samme. Og spekemat og flatbrød hører selvfølgelig med.... oi oi oi.... Nå ble jeg plutselig budeie på setervollen =) luksusmat - sommermat...

 

Og Eriksen: tusen takk for tips om å blande diverse krydder i cottage cheesen - jeg har bare drysset litt kanel på til nå jeg. Er kanel et sunt krydder forresten? Har hørt litt forskjellig. Skal uansett prøve et nytt krydder allerede i kveld! =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husket at det var en tråd oppe om dette for noen måneder siden, så jeg fant den igjen, og kopierte oppskriften. Er det dyrt og vanskelig å finne, ja, da får man lage selv! Jeg har ikke prøvd det selv, så jeg kan ikke si verken det ene eller det andre, bortsett fra at jeg kunne tenke meg å prøve!

 

Og forresten dere, et godt tips: Bruk søkefunksjonen i forumet når dere lurer på noe. Det er utrolig hvor mye som allerede er diskutert! :)

 

Lag din egen skjørost

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

Det kan nesten ikke bli enklere. Her er oppskriften:

 

1.Ha skummet kulturmelk i en stor kjele og varm til 40-50 grader. Da vil melken skille seg i ost og myse.

2.Ta kjelen av platen og ta ut osten med en hullsleiv. Legg osten i en sil og la mysen få renne av seg.

 

Skjørost minner om cottage cheese' date=' men er laget av syrnet melk istedenfor søt melk. Hvis du blander inn litt lettvispet kremfløte i skjørosten, blir den mer lik cottage cheese. Skjørost serveres sammen med tørket reinsdyrkjøtt eller spekepølse av reinsdyr.

 

Oppskriften er hentet fra:

http://www.tine.no/page?id=28&key=6964&cat=685

 

Lykke til

[/quote']

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...