Gå til innhold

Speltmel


Gjest miina

Anbefalte innlegg

Hei, er det noen av dere som har erfaringer/oppskrifter på lette saker der dere har brukt speltmel i stedet for hvetemel? Kan speltmel erstatte hvetemel i f. eks. ostesaus til lasagne? Og har noen forsøkt sammalt speltmel som pizzabunn?

 

Gode råd mottas med stor takk! Jeg har nettopp vært på ny oppdagelsestur i butikken, og kommet hjem med pastaskruer og spagetti av fullkornsspelt, og lasagneplater av speltmel. Jeg prøver å erstatte hvetemelsprodukter med enten fullkorn eller fullkornsspelt, og gleder meg til å prøve sunnere varianter av gammel mat....selv om jeg er en kløne på kjøkkenet!

 

Takk Nedigjen, de muffinsene fikk jeg vann i munnen av! Flott at du deler erfaringer med oss!

 

spør Miina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillevenn

Min erfaring er at speltmel kan brukes i samme grad som vanlig mel. Litt vanskeligere å bake ut, deigen blir litt mer "løs" på en måte. Og i noen boller jeg lagde skulle det være litt appelsinjuice, vet ikke om det er fordi det gjør de litt saftigere eller om det er noen smaker i speltmelet man vil fjerne.

 

Vet ikke helt til om dette var til noe hjelp jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Goddag

Tror jeg har hørt noe om at speltmel bør tilsettes askorbinsyre (eks. sitrussaft) for at deigen skal heve bedre. Jeg baker bare med speltmel. Syns ikke jeg merker særlig forskjell i forhold til hvetemel. Og det smaker godt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest earlgrey

...og jeg har lest mye på nettet om det også.

 

Jeg har funnet mange interessante sider om det, og er enig i det meste.

 

Appelsinjuicen er for å få tilført askorbinsyre, som skal gi bedre heving. Vanlig hvetemel er allerede tilsatt dette. Jeg pleier ikke bry meg om det.

 

En skal være mere forsiktig med elting av spelt-deigen, for den blir fort "slapp" og seig. Det har jeg erfart selv, for jeg trodde at jeg hele tiden hadde for mye veske i, så var det bare at jeg eltet for lenge.

 

Og jeg har og lest at spelt hever litt dårligere og derfor bare skal ha en heving, så når jeg baker brød hiver jeg deigen rett i former, og lar den heve der. Da blir den bra.

 

Men ta ett lite Google-søk, så skal du se du finner mye mer enn hva jeg har notert meg :-)

 

Hilsen earlgrey

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mamsen 69

Jeg bruker kun speltmel og merker ingen forskjell når jeg baker, bortsett fra at det er mye bedre! Pleide å bake 2 pizzaer tidligere, en med vanlig mel og en med spelt som jeg kunne ha, siden spelt er så dyrt. Men, det tok ikke lang tid før de andre ville ha med spelt også, bunnen blir mye bedre, luftigere og lettere. Tilsetter ingenting jeg, baker som vanlig. Baker tilogmed pitabrød:-)

 

Idag kjøpte jeg forresten spelt knekkebrød på meny, og de var kjempegode!! Anbefales:-)

For meg virker det som om hvetemel blir til lim på rumpe og lår, og formen er ikke så bra:-(

 

Artig å høre om andres erfaringer:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...