Gå til innhold

Olje i dagsrapporten


Gjest Lupi

Anbefalte innlegg

Når man steker mat i panna, f.eks. wokgrønnsaker, som jeg lagde i dag, og steker det i olje, skal man regne med ALL oljen man bruker da?

 

Jeg har pleid å gjøre det, men så hører jeg at maten ikke alltid tar til seg all den oljen man steker den i. Blir det da mer riktig å ikke regne med all oljen man bruker?

 

Hmmm... :confused:

 

Jeg har teflonpanne, og bruker så lite olje som overhodet mulig, men det utgjør jo en del kalorier likevel, da. Er det noen som vet? Hva gjør dere andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nedigjen

Jeg pleide å regne med litt olje tidligere, men har slutta nå. Det blir så vanskelig å vite hvor mye man egentlig har fått i seg, dessuten skal man jo ha litt fett i seg. Jeg spiser ellers veldig fettfattig, så jeg tror ikke det er noe farlig med den lille skvetten med olje. Leste her på forumet om en som hadde hørt fra kursleder på grete roede kurs at man kunne velge en sunn olje, og man trengte ikke regne med den i dagsrapporten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lille my

jeg regner med den oljen jeg bruker når jeg steker grønnsaker - jeg bruker oljespray og som regel er det snakk om 2-3 gram olje.

 

Jeg er ikke like nøye når jeg steker kjøtt, kylling, fisk (uten panering) i olje eller smør for den saks skyld. Da pleier jeg å legge inn litt av det jeg steker i.

 

Grønnsaker og kjøtt/fisk/kylling med panering trekker til seg mye mer av stekefettet enn rent kjøtt/fisk/kylling, så derfor bruker jeg to forskjellige praksiser :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grønnsaksretter tar til seg ca 1 g fett pr 100 g grønnsaker når det stekes.

Når de paneres er fettopptaket ca 5 g.

 

Poteter suger opp mer fett, ca 4-5 g per 100 g potet når det stekes i panne eller friteres.

 

Hvor mye stekefett du har i panna har liten betydning for hvor mye fett som suges til seg. Men husk at hvis du lager sjy eller saus av fettet, må du jo regne med det!

 

 

("Tables on weight yield of food and retention factors of food consistuens for the calculation of nutrient composition of cooked foods (dishes)." Bundesforschungsanstalt für Ernärhung, Karlsruhe, 2002)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...