Gå til innhold

Laksefilet


Gjest TAIKO

Anbefalte innlegg

Jeg har to laksefileer, er ikke vant med fisk.

 

laks er jo sunt, men dersom jeg steker dem i melange er det vel ikke så sunt lenger.

Hva med rapsolje?

 

Er det ille å ha vanlig kvit saus til?

 

Synes laksefilet og tørre poteter og tørre gullerøtter er ikke så festlig ei heller så fristende.

 

Men det er så mye av grønnsaker og slikt som jeg ikke liker.

 

Men laksefilet, kvit saus ,potet og gulerot...

 

Men altså, hva skal jeg steke laksen i? Smør eller olje?

 

Bør jeg kutte ut sausen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nedigjen

Jeg synes laksen blir best når jeg steker den i ovn. Enten har jeg folie over og da blir den dampet, eller jeg har uten folie og da blir den stekt. Begge deler gir flott, smakfullt resultat. Som tilbehør liker jeg å ha kokte poteter og en salat med mye forskjellig oppi og en lett og frisk dressing (f.eks laget av ekstra lett rømme og kesam).

 

 

Men om du vil ha kokt potet, gulrot og hvit saus blir ikke det så ille kalorimessig.

 

1 laksefilet a 125 gram = 240 kalorier

2 poteter, til sammen 150 gram = 100 kalorier

1 dl hvit saus, Toro = 70 kalorier

 

Totalt 410 kalorier

 

Du trenger ikke tenke så mye på kaloriene i grønnsakene du har til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lille my

Jeg synes det er fryktelig godt med hjemmelaget potetsalat til laks. Pleier som regel å steke laksen i ovnen uten ekstra fett, og så servere med agursalat og enten vanlig kokt potet eller potetsalat. Da synes jeg ikke at jeg trenger saus. :D Du kan jo prøve den neste gang? Det er olje i den, så kalorimessig er den ikke det beste kanskje, men likevel et godt alternativ. Kan evt. lages med kesam - for en mer "tradisjonell", potetsalat med færre kalorier.

 

Kokt potet, rensket og skåret i litt store biter

Vårløk i strimler

sitronsaft

1-2 ss god olivenolje (evt. kesam)

salt, pepper

 

Bland sammen - det er viktig at potetene fremdeles er varme fordi da trekker de til seg smakene bedre. La stå kjølig ca en halv time. Man kan også tilsette andre ting man liker som krepsehaler, kapers, soltørket tomat etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lag en "konvolutt " med stekefolie.

finsnitt gulrøtter, litt finhakket løk og hvitløk. Noen små buketter brokkoli. evt. andre fin hakkede grønnsaker.

jeg pleier noen ganger å skjære opp en potet i tynne skiver å legge på.

Dette legges inni pakken. Ha så en skive laks oppå. Bruk krydder og gjerne litt balsmico edikk. evt. 1 ss matyoghurt over.

pakk sammen siste side på pakken. stekes på ca. 200 grader i ca.30 minutter.

Severes med ris, om du ikke bruker potet i pakken.

lykke til;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...