Gå til innhold

mettende mat


Gjest gumselund

Anbefalte innlegg

Gjest gumselund

Hei

 

Jeg er skikkelig jojo-spiser, som den ene dagen ikke får i meg mat i det hele tatt, og den neste spiser omtrent sammenhengende og ikke blir mett samme hva.

Har dere noen gode tips til skikkelig mettende, men sunn, mat? Slik at jeg slipper disse dagene med mange flere kalorier enn hva jeg skal ha...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fridamor

Spis deg god og mett på havregrøt og drikk en halv liter vann til! Det er en god start på dagen. Du blir mett og havregrøten øker forbrenninga visstnok.

 

Planlegg litt utover dagen alt etter hva du skal og hva du gjør, slik at du spiser hver tredje time helst. Ha eventuelt med deg kriserasjon som frukt/nøtter/rosiner/youghurt/salat etc. slik at du kan hive innpå litt til riktig tid om du er sulten eller ikke! Jeg spiser gjerne omelett, stekte egg, salat eller bare kjempegrovt brød til lunsj.

 

 

Lager normal middag, spiser bare 1 potet eller 100 g. ris. Spiser helt normal middagsmat, men jeg ser jo at de dagene jeg spiser kyllingfilet, biff eller annet rent kjøtt er bra. Alltid godt med grønnsaker. Er glad i en saus til biffen eller kyllingen og 0,5 dl. med posesaus uten fløte og masse smør funker greit her iallfall!

 

Jeg blir veldig sulten og fyser på kjapp energi når jeg har trent hardt. Da blir det ofte oppskåret frukt med kesam eller knekkebrød og te (om kvelden...).

 

Andre mellommåltider er gjerne frukt, youghurt, knekkebrød m/ost...

 

Det var litt om mine matvaner....!

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nedigjen

Jeg har sånne dager jeg også, hvor det føles som om jeg aldri blir mett, og om jeg blir mett varer det bare en kort stund! Jeg har flere "nødløsninger", produkter som har stort volum og metter i magen (og tar litt tid å spise opp) men som ikke har all verdens med kalorier. F.eks Naturlig sunt Rug-brødet fra bakers som bare har 147 kcal pr 100 gram (men dessverre finnes det ikke over hele landet). Ryvita knekkebrød har også få kalorier pr stykk, og med magert pålegg kan du spise ganske mange til hvert måltid. Lager ofte en porsjon yoghurt blandet med frosne bær, da bruker jeg dobbel 0% yoplait og masse bringebær. Det blir lite kalorier. Min "powergrøt" som jeg lager til frokost på dager hvor jeg "må" holde meg mett en stund pga jobb eller lignende består av:

 

50-60 gram havregryn

4 dl vann

2-3 suketter

 

koke opp

 

ha i 1/4 ts salt ca, kok litt til

 

Rør inn litt under en dl kruskakli og 1-2 ss mager kesam (her får du masse fiber og proteiner), ha grøten over i en bolle og topp med en ss lett eplesyltetøy, litt rosiner og hakkede mandler...utrolig godt, mettende og sunt! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kvinne71

Buljongbaserte grønnsaksupper er kalorifattig men næringsrikt og mettende. Det kan man spise veldig mye av!

 

Jeg bruker kyllingbuljong, chili, hvitløk og ingefær, og de grønnsakene jeg liker godt og har i huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...