Gå til innhold

Scampi


Gjest Lillevenn

Anbefalte innlegg

Gjest Lillevenn

jeg er kjempeglad i scampi, men er lit usikker på marinering etc. Liker godt mye smak eks hvitløk el.

 

Noen som har noen gode oppskrifter med scampi i?

 

Takker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Jeg er nyfrelst på scampi, men har fått noen tips. Lagde mine første vellykka scampi i går med råe. De er på tilbud nå på Obs! til kun 60 kr for 1 kilo!!!

Jeg kjøpte wok-saus, østers og hvitløk eller noe sånt og brukte halve posen til ca 8 scampi. De skal marinere minst 30 minutter. Ellers er sweet schilli saus, teryaki, østersaus, hvitløk og litt olje osv fine ting å marinere i.

Stekes på sterk varme i 2 min på hver side ;)

 

Husk å snitte ut tarmen bak på scampien! Det minte venninna mi meg på ETTER at jeg hadde maula i meg 8 scampi på rappen ;-) men det gikk greit heldigvis!

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fru luna

Jeg synes de er nydelige også uten for mye saus/marinering. Sterker ofte i olvenolje med masse hvitløk, serverer med fersk pasta, dampete grønnsaker og salat. Saus basert på hummerbisque (bruker fra boks så det krever bare oppvarming) er også veldig godt - den er fyldig og mild uten å ta lurven fra tigerrekene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hedvig74

.... Eller prøv dem i wok. Du trenger ikke marinere dem først da. Kjøper du ferdig saus kan du jo se an at det passer til lyst kjøtt eller fisk. Jeg lager som oftest egen woksaus av litt soyasaus, en terning hønsebuljong, maisenna og vann. Da passer scampi kjempegodt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...