Gå til innhold

Hvor sunn er mager fisk?


Gjest Grethe42

Anbefalte innlegg

Gjest Grethe42

Jeg er glad i mager fisk som torsk og kolje. Når jeg leser om sunn fisk handler det alltid om fet fisk som laks/ørret/makrell etc som er rik på omega-3 og d-vitamin og B12. Men hva med mager fisk? Er den like sunn som fet fisk? Jeg skjønner at jeg ikke får i meg de samme fettsyrene, men hva er det som er bra med mager fisk??? Den må jo også ha noen gode kvaliteter? Dette gjelder forsåvidt også reker og blåskjell, som jeg også spiser mye av. Men blåskjell har jeg hørt er rike på mineraler.

 

Noen som kan svare?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe42

Tusen takk for referansen!

 

Proteinkilder er alltid velkomne :-) Godt å vite at mat man synes er god å spise også er sunn.

 

Har forstått det slik at du bor i USA, Fru Luna? Jeg bodde i sørstatene et års tid, og hohoho det var mye kaloririk mat! Sørstatsfolk liker blant annet å varme grønnsakene sine i baconfett ;-) Og ribs og fritert mat var det også mye av. Men gudskjelov for farmers' market - de hadde en fantastisk fiskedisk. Og lager man maten selv kommer man unna mange kalorifeller :-)

 

Jeg jobbet på et college og vet du at omtrent ingen av kollegaene mine lagde mat selv? Det var breakfast at McDonald's og ferdigmat i lange baner. Ikke rart det var mange sterkt overvektige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fru luna
Har forstått det slik at du bor i USA' date=' Fru Luna? Jeg bodde i sørstatene et års tid, og hohoho det var mye kaloririk mat! Sørstatsfolk liker blant annet å varme grønnsakene sine i baconfett ;-) Og ribs og fritert mat var det også mye av. Men gudskjelov for farmers' market - de hadde en fantastisk fiskedisk. Og lager man maten selv kommer man unna mange kalorifeller :-)

 

Jeg jobbet på et college og vet du at omtrent ingen av kollegaene mine lagde mat selv? Det var breakfast at McDonald's og ferdigmat i lange baner. Ikke rart det var mange sterkt overvektige.[/quote']

 

Det varierer veldig her jeg bor (storby i nord øst) - noen spiser utrolig sunn mat laget fra bunnen av og kjøper ingrediensene på Farmer's markeder, Whole Foods eller Trader Joe's eller andre butikker/markeder med fabelaktig fersk fisk, kjøtt, grønnsaker og frukt andre kan ikke lage mat selv og kjøper ferdig. Jeg synes at tilbudet av fersk fisk er bedre her enn i Bergen (ferskere fisk og langt bedre tilbud av ulike fiskeslag) og tilbudet i Bergen er godt. I helgen hadde vi fest og spise chilensk sjøabbor, tunfisk, sverdfisk og laks - nam nam :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...