Gå til innhold

Angående ristyper og kalorier


Gjest CecilieS

Anbefalte innlegg

Gjest CecilieS

Nå lurer jeg litt her....

 

Kokt naturris har mindre kalorier enn kokt polert ris, iflg vektklubben...

 

Nå har jeg sett på kaloriinnholdet på naturrispakken vår i forhold til jasminrispakken vår og Uncle Bens pakken vår, og de er identiske mtp kaloriinnhold (100 gram ukokt).

 

Hvordan skal jeg forholde meg til dette da? Skal jeg gå utifra at all ris jeg spiser (også naturris) må registreres som polert ris, eller kan jeg gå utifra at all ris jeg spiser kan registreres som naturris?

 

Eller er det slik at naturris rett og slett blir tyngre under koking, slik at 100 gram kokt naturris ikke tilsvarer like mye ukokt som 100 gram kokt jasminris ville ha gjort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe42

Hei,

 

etter det jeg har lest så er det minimalt med kaloriforskjell i ulike typer ris. Det er sunnhetsgraden som er forskjellig - naturris og villris er bedre fordi det ikke er så behandlet som vanlig hvit ris/jasminris. I tillegg har grov ris lavere GI - det vil si at blodsukkeret ikke stiger så raskt og høyt som hvis man spiser hvit ris. Men kalorimessig er det omtrent hipp som happ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieS

Ok, men hvis det er omtrent hipp som happ, hvorfor blir det så stor forskjell når jeg legger inn 100 gram naturris og 100 gram polert ris da?

 

Da må det jo kanskje være fordi 100 gram polert ris tilsvarer mer tørr ris enn 100 gram naturris gjør da isåfall.

 

Irriterer meg at ris er så kaloriholdig!! Jeg er mer en ris/pasta/potetspiser enn kjøttspiser...

 

Måltidene mine består av 60% ris/pasta/potet, 30% grønnsaker og 10% kjøtt... Ikke bra, jeg vet det, men jeg klarer rett og slett ikke å spise mer kjøtt jeg. Alltid vært sånn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...