Gå til innhold

Meny 2 og kalorier


Gjest Anneli82

Anbefalte innlegg

Gjest Anneli82

Har et spørsmål om meny 2 som jeg ikke klarer å finne ut av. :)

 

Ifølge denne menyen skal man spise 1600 kcal om dagen. I dagsrapporten står det hvordan det er anbefalt å fordele disse på de ulike måltidene (f.eks. 220 til frokost og 400 til middag). Når jeg summerer disse tallene for alle måltidene får jeg 1460. Regner med at de resterende 140 kaloriene skal brukes på Ja-grønnsaker. Slik at hvis man spiser alt etter planen og resten ja-grønnsaker skal man havne på 1600 kcal.

 

Så jeg har prøvd meg litt frem med litt ulike ja-grønnsaker som totalt blir 140 kcal, og havnet da på 657 gram, som er mer enn 4 porsjoner. Ifølge meny 2 skal man ha i seg 3 porsjoner grønnsaker på en dag. Dvs. hvis jeg skal spise 1600 kcal så får jeg i meg en del for mye grønnsaker.

 

Skal jeg spise så mye grønnsaker eller er det greit å øke porsjonene på de andre måltidene litt? Eller anbefales det heller å stoppe når jeg har 450 gram grønnsaker uansett om kalorisummen blir godt under 1600? Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja-grønnsaker skal du spise så mye du vil av, men minimum 3 porsjoner. Dvs du pynter maten frokost og luns++, + grønnsaker til middag og potet = 3

På kurset mitt har vi fått beskjed om å ikke telle kalorier på ja-grønnsaker. Bruk heller kaloriene fordelt på alle måltidene, og helst frokost, lunsj, middag.

 

Ps! Om det varierer mellom inntaket av kaloriene fra dag til dag så kan det stemme om man velger fra påleggsgruppe 1 og 2 (fettfattig og det viktige fettet) samt middag, laks som har mange flere kalorier enn kyllingfilet. Så om det blir 1450 den ene dagen og 1750 den andre er det vel ok.

 

Lykke til!

 

XXL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...