Gå til innhold

Jamies hjemmelagde vaniljesukker


Gjest fullfres

Anbefalte innlegg

Gjest fullfres

Kanskje ikke verdens mest relevante spørsmål i vektklubb-sammenheng, men:

 

Er det noen som har Jamie Olivers oppskrift på hjemmelaget vaniljesukker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fullfres

Jeg hadde ei av Jamies kokebøker (fikk den som velkomstpremie i en bokklubb), og der stod denne oppskriften. Men siden jeg aldri brukte boka, ga jeg den bort. Kanskje til en bruktbokhandel. Skulle selvsagt notert oppskriften på vaniljesukker først, for det syntes jeg hørte morsomt ut å lage. Jamie skrev at han pleide å gi sin mor et glass vaniljesukker i gave.

 

Jeg har vært på biblioteket og lett, men de hadde ikke denne boka. Håper noen der ute finner den i hylla si og gidder å skrive den inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hedvig74

hei

Jeg visste jeg hadde sett oppskrift på vaniljesukker på nrk.no. Er dette noe du kan bruke? Jeg limer inn hele oppskriften.

 

 

Jamies ovnsbakte frukt med mascarpone-krem

 

Denne deilige desserten er det den unge engelske TV-kokken Jamie Oliver som står for.

 

Publisert 21.08.2001 09:46. Oppdatert 21.08.2001 09:46.

INGREDIENSER:

6-7 vaniljestenger

1 kg sukker

Årstidens frukt: Jordbær, Pærer, Kirsebær, Rabarbra, Ferske fikner, Fersken, Aprikoser

Mascarpone (italiensk fløteost, kan erstattes)

 

VANILJESUKKER

Tilberedning: Skjær vaniljestengene i små biter og kjør dem raskt i foodprosessor. Hell på sukkeret raskt og kjør foodprosessoren igjen med "av-og-på-teknikk".

 

Sikt sukkeret forsiktig gjennom et dørslag. Kjør sukkeret og vaniljen i foodprosessoren igjen til vaniljen er helt finmalt. Sikt igjen.

 

OVNSBAKT FRUKT

Tilberedning: Rens jordbærene. Skrell pærene, ta ut kjernehus og press sitron over. Ta stenene ut av kirsebærene, kutt rabarbra i skiver. Skjær gjennom ferskenene og aprikosene, vri og ta ut kjernene. Skjær et dypt kryss i fikenene.

 

Strø 4-5 spiseskjeer av vaniljsukkeret over frukten og hell litt konjak eller søt hvitvin over.

 

Ovnstid: ca 15 minuter i 250 grader (til frukten er blitt myk).

 

MASCARPONE-KREM

Tilberedning: Visp mascarpone (italiensk fløteost) myk med 1 1/2 spiseskje av vaniljsukkeret. Mascarpone kan erstattes med crème fraîche eller philadelphia-ost, vispet sammen med litt kremfløte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...