Gå til innhold

Dårlig økonomi


Gjest Heiv

Anbefalte innlegg

Sliter mye med økonomien, å neste måned kommer lønningen til å være enda lavere!! Så jeg får ikke kjøpt det jeg pleier av mat.. Så jeg lurte på, om jeg må leve på pasta, kommer det til å påvirke vekta?? Liker meg her jeg er:)

 

Kom gjerne med sunne og billige tips til meg:D Trenger det!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hei,hei!

 

Proev aa reduser mengden pasta og tilsett groennsaker istedet. Feks fullkornspasta med hakkede tomater, litt olivenolje, brokkoli, boenner og div krydder. Da faar du et mye mer balansert maaltid som ikke bare er karbohydrater, og du vil bli like mett og ikke saa altfor mye fattigere! Et annet tips er lapskausblanding fra frysedisken som du varmer i kjoettbuljong med provencekrydder og litt olje, veldig enkelt og godt! Tilsett gjerne boenner her ogsaa for aa faa opp protein og kalori innholdet.

 

Det var det jeg kom paa i farten!

 

Hilsen erfaren fattiglus-student :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gumselund

Mitt beste råd er å planlegge... Det er heldigvis en grunn til at økonomipakker med mat heter nettopp det. Dersom du har tilgang til flere matbutikker, sjekk hvilke tilbud de har. De aller fleste kjeder har nå tilbudsavisene ute på nettet, slik at det er enkelt å få oversikt. Fryseboks er en veldig kjekk sak:) Det er også ofte lurt å handle inn for flere dager om gangen. Jeg har selv erfart at dersom en handler litt hver dag, er det mye lettere å handle bare det man vil ha der og da, noe som ofte pleier å være et dyrere alternativ.

Svinekjøtt er ofte noe som finnes på tilbud, for eksempel i varianten strimlet. Det er også en sak det går an å gjøre uttallige ting med. Wok sammen med grønnsaker, lag pastasaus, ha råstekte poteter til... Bruk fantasien litt, gå for lavprisvariantene når det er mulig. Det er rart hvor mye godt man faktisk kan lage, selv med begrensede midler...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nedigjen

Fisk i alle varianter er også ofte en billig og god kilde til proteiner :) Velg de billigste grønnsakene til. Poteter er bedre enn pasta som tilbehør, mye færre kalorier og mer av andre sunne ting :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fridamor

Klart at man bør spise sunt med salater og skikkelig middag, men hvis man bor alene og har dårlig råd, så kan det bli litt dyrt med grønnsaker, særlig hvis man ikke får spist det opp i tide og må kaste masse mat.

 

Da jeg bodde alene og hadde kjempedårlig råd, var toastmaskinen min venn. Flere ganger i uka spiste jeg toast av brød, skinke, litt lettmajones og krydder (til middag!). Da får du iallfall spist opp det gamle brødet ditt og du kan jo godt spise litt tomat på eller litt salat ved siden av. Jeg gikk iallfall ned i vekt på den tiden.

 

Ellers så er det lurt å ha masse løk og gulrøtter i kjøleskapet for det holder seg lenge. De bruker jeg også ofte til wok. Woking av grønnsaker som har blitt litt "slappe" går helt fint. (F.eks. paprika og squash) Har du noen kjøttstrimler å steke til (som f.eks. kyllingfilet) så blir det kjempegodt!

 

Fiskekaker og fiskeboller er sunt og billig! Kok potet og gulrot sammen. Stekt løk er godt til fiskekakene....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest spiffie

frosne grønnsaksblandinger er ofte kjempebillige, og grønnsakene har fremdeles svært bra næringssammensetning selv om de er frosne. Rotgrønnsaker og løk er ofte heller ikke så dyrt - da kan du lage super suppe, med eller uten kjøtt - eller lapskaus for den saks skyld. Svinekoteletter er forholdsvis billig kjøtt, og magert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...