Gå til innhold

Salat...............sliter litt her jeg..........


Gjest Okinawa

Anbefalte innlegg

Salat er jo så sunt.

Nå er jeg "rar" og "liker ikke" det som er i salater.

Jeg liker kinakålen. Men ikke pais, paprika, tomat, agurk, og sånne ting.

 

Men som sagt, kinakål liker jeg og kan spise masse.

Men så utrolig ofte når jeg kjøper en slik pakke, og begynner å ta av blader, så finner jeg åmer.....

 

....da frister det ikke med salat..........

 

Jeg pleier å skylle hvert enkelt blad og legge dem i pose og knyte igjen sllik at den holder seg sprø.

 

Men jeg sliter med de åmene....synes det er så uappetittelig.....

-men det er vel ikke noen måte å unngå disse åmene på???????????

 

Skulle virkelig ønske jeg likte all verdens grønnsaker, men paprika, mais, bønner, linser, skvosj, tomat, og slikt, nei, æsj....

Høres sikkert teit ut, men....

 

Nei, det er vel bare å kjøre på med å vaske hvert enkelt blad, og håpe på det beste.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, har hørt at et kokketips for å få åmer ut av bl.a blomkål er å legge kålen en stund i lettsaltet, kaldt vann,,, du kan jo prøve og se om det blir bedre. Vet ikke hvordan kinakålen reagerer på saltvann, men det vil du jo oppdage etterhvert,,,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke prøve en helt annen grønn salat? Crispi, eller f.eks isberg? Crispi er veldig god syns jeg, og passer også utmerket på brød el. rundstykker.

Jeg er litt som deg, jeg syns ikke alt oppi salaten er så innmari godt. Jeg spiser paprika og agurk, men syns tomaten ødelegger alt, hehe.

 

Så når jeg lager meg salat pleier jeg å ha flere typer grønn salat: isberg, crispi, lollo og ruccola. Deretter har jeg oppi litt paprika for fargens skyld og litt løk for en god smakstilsetning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri funnet mark i isbergsalat!

 

Og en annen ting, hvem har sagt at det kun trenger å være grønnsaker i en salat? Hva med litt pasta og kylling, eller litt eple og andre frukter? Det eneste du må passe på er kcal innholdet.

 

Bruker du dressing så bruk en som kun inneholder 3% fett, ellers blir det lett en kaloribombe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg jobbet på gatekjøkken pleide vi å legge salaten i eddikvann en stund før vi vasket og kuttet opp salaten. Det var for å drepe evt dyr. Jeg har vært heldig og aldri funnet en eneste larve i noen slags salater, men som deg så er jeg ikke så glad i salat. Spiser det kun for syns skyld eller for å bedre samvittigheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...