Gå til innhold

Brunost, like "fy" som sjokolade


Gjest Okinawa

Anbefalte innlegg

det var en dame som sa det på jobben i dag...........

-Da ble jeg litt lei meg.

 

Er bruost så ille da?

 

JEg spiser en del lettere fløtemysost, burde ikke det kanskje? Jeg har målt at 1 osteskive er ca 7gr, og dersom jeg har 2 på en skive brød, er det bare 14 gr..... Men er det så fy med brunost altså?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest froeken frue
det var en dame som sa det på jobben i dag...........

-Da ble jeg litt lei meg.

 

Er bruost så ille da?

 

JEg spiser en del lettere fløtemysost' date=' burde ikke det kanskje? Jeg har målt at 1 osteskive er ca 7gr, og dersom jeg har 2 på en skive brød, er det bare 14 gr..... Men er det så fy med brunost altså?[/quote']

 

Lettere brunost er helt greit pålegg, skjønt med smør under er det ikke akkurat slankende. Men ikke spis bare brunost til alle brødmåltidene, mye fett der. Ellers er det jo de ikke lette variantene som er ille...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje ikke så mye mer slankende med brunost dersom en kun ser på kaloriinnhold. Men så finnes det lettere varianter, som du sier du spiser. I tillegg er det mye lettere å fråtse i sjokolade enn i brunost. Og på toppen av det hele inneholder brunosten ganske mange flere gode og viktige stoffer i brunost enn i sjokolade. Dersom man går på en slankekur som sier at man ikke skal spise noe med mer enn så og så mye kcal, så er nok brunost fy. Men dersom man slanker seg ved en livsstilsomlegging, som GRmetoden er, så finnes det mange alternativer som er værre enn brunost! Bare varier, og hold deg til fornuftige mengder, så er ikke brunost så veldig fy allikevel;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er Fedon-tilhengerne som sammenlikner brunost og sjokolade. Fedon måler det meste i Glykemisk Indeks (GI), det vil si hvor raskt blodsukkeret stiger når man har spist en matvare. Etter det jeg skjønner stiger blodsukkeret like raskt med brunost som med sjokolade - noe som betyr at man blir raskt sulten igjen og at man kan få problemer med insulinet.

 

Fedon bryr seg ikke så mye om fett eller kalorier - så det er ikke det som er problemet med brunosten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...