Gå til innhold

Jeg er en KLØN på å rekne kcalorier...lyst å hjelpe meg litt?


Gjest Okinawa

Anbefalte innlegg

Pizza, huff, ja her i huset har vi ofte pizza på lørdagskvelden.

 

Dette er "vår" pizza:

Bunn:

Den som står bakpå "Toro pizzafyll" pakken, har ingen slik pk her nå, men er vel, 4 1/2 dl hvetemel iallefall...

Så bruker vi "Toro pizzafyll løk og paprika", er det vel den heter.

Vi har i 400gr karbonadedeig, 1/2 løk, og 400 gram svineplomme (renskåret svinekjøtt)

Så har vi oppå 1 pk sånn ferdig raspet pizzaost, sånn med flere ostesorter nedi.

 

Er det noen av dere søte snille, kjekke, damer der ute som greier å regne ut hvor mye kcal det blir i en slik pizza?

For jeg aner virkelig ikke...............

Og jeg ser ikke meg syn på og få reknet det ut heller....

 

 

Og likedan brødoppskrifta mi....den også hadde det vert fint om noen forbarmet seg over og kunne fortelle meg hvor mye kcal som er i en skive.....???

Plis??

Dette er oppskriften jeg bakte brød av i dag, 4 store gode brød.

 

1 liter skummet kultur melk

1 liter skummet melk

30 dl siktet hvetemel

16 dl samalt hvete

8 dl samalt rug fin

2 dl linfrø

2 ss mørk sirop

2 pk gjær

 

Sikkert ikke grovt nok, men nå brukte jeg bare det melet som jeg hadde.

Men jeg bruker av og til å ha mer grovere, men altid med 30 dl hvetemel, og totalt 24 dl grovt av diverse sorter...alt etter hva jeg har....'

 

Men er det mulig å rekne ut hvor mye en skive på 40 gr av dette brøet gir i kcal?

 

Herregud, tenk om det er kjempeusunt da, og så tror jeg at det er sundt.....

 

Noen som orker hjelpe meg å rekne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn røft regnet så er det cirka 2800-3000 kalorier i pizzaen. Jeg vet ikke hvor mange stykker du pleier å dele den inn, men hvis du deler den i 12 stk, så er det 250 kalorier per stykke. En ganske kaloririk pizza med andre ord. Er det nødvendig med så mye kjøtt? Hva med en pizzabunn med grovt mel, tomatsaus og kanskje litt skinke, løk og andre grønnsaker du liker på toppen? Du kan også blande 200 gram karbonadedeig med f.eks tacokrydder og legge små rå kjøttboller oppå pizzaen før du steker den. Det blir saftig og godt. Vita hjertego ost er et godt alternativ til ost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi da.....

 

Men att jeg trodde at siden jeg brukte svineplomme, altså renskåret svinekjøtt i tilegg til karbonadedeigen, så gjorde det lissom ikke noe, siden renskåret svinekjøtt er kjempemagert............

 

Huff da....

 

Mange takk for hjelpen foresten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann! Jeg har regnet ut på hvor mye kalorier det er i brødet ditt. Er litt vanskelig å finne ut hvor mye kalorier det er i 40 gram, da jeg ikke vet hvor mye vekten varier fra rått til stekt brød. Men jeg har regnet ut at deigen din inneholder totalt 11.322 kalorier. Det blir 2.830,5 kcal pr. brød om deigen deles likt. Er brødene like store kan du ta kcal pr. brød og dele på vekten pr. brød når de er stekt. Da vil du finne kcal pr. gram og kan gange det med 40 gram for å finne en skive.

 

Litt omstendelig, men håper det var til hjelp ;)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi da.....

 

Men att jeg trodde at siden jeg brukte svineplomme' date=' altså renskåret svinekjøtt i tilegg til karbonadedeigen, så gjorde det lissom ikke noe, siden renskåret svinekjøtt er kjempemagert............

 

Huff da....

 

Mange takk for hjelpen foresten.[/quote']

 

Det eneste den svineplommen gjør er å legge til 400 kalorier på pizzaen hvis du bruker 400 gram. Det er jo kaloriene som teller. Man kan spise for mye av såkalt riktig mat også. Man blir ikke slank av å spise magert. Det er totalmengden som teller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

. Man blir ikke slank av å spise magert. Det er totalmengden som teller.

Ja det er kanskje der jeg har tenkt så feil........ Tenker at så lenge det er magert, kan jeg spise mye med god sammvittighet.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...