Gå til innhold

Gode forslag?


Gjest Vedtre

Anbefalte innlegg

Hjelp, jeg får besøk! Trenger gode forslag til en middag for 4 voksne. En skal ikke ha tomater (allergisk), og en annen er bare kresen (skeptisk til alt nytt...). Middagen skal være av rent svinekjøtt, kyllingfilet eller storfekjøtt, ikke kjøttdeig eller pølser.

 

Og så vil jeg gjerne ha et forslag til middag for 4 voksne og 2 barn (altetende 3-åring og kresen 7-åring). Ingen kjente allergier her. Dette skal også være kjøtt/kylling, men pølser/kjøttdeig kan gå an. Gidder ikke lage egen mat til ungene, så det må være noe som passer for alle.

 

Nå håper jeg at noen kan hjelpe meg med ideer. Har bladd i alle kokebøkene jeg har (og det er ikke få...), men jeg finner ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

til middag for fire voksne er "alaskalaks". Jada, vet du sa kylling eller kjøtt men denne er bare fantastisk! og alle liker vel laks?

Kjøp skinnfri laksefilet (få de i butikken til å fjerne skinnet hvis du er usikker) Følg oppskriften:

Gir 2 porsjoner

1 ss hakket hvitløk

1 ss hakket ingefær

3 ss smeltet smør

2 ss brunt sukker

3 ss soyasus

1 laksefilet ca 400 gram

 

Kok opp smør, hvitløk, ingefær, soyasaus og sukker og la småkoke i fem minutter. Avkjøl.

Hell 1 ss saus på aluminiumsfolie, legg laksen oppå og hell et par ss saus over. Pakk inn og bak i ovnen ved 180 – 200 grader i ca 20 min.

 

Forslag til tilbehør: Naturris og vokede grønnsaker, feks gulrøtter, sukkererter og squash. Dette er ikke verdens magreste rett, men spis litt fisk og mye grønnsaker så går det bra...

 

Forslag til middag til to små og to store:

Kylling i ovnen med ratatouille til.

Kjøp biter av kylling med skinn og bein. Lag en blanding av 2 ss grov, sterk sennep og 2 ss honning, salt og pepper, og vend kyllingen i denne sausen.

Legg bitene i en langpanne, dryss over litt parmesan hvis du har (ikke nødvendig) og stek i ca 40 min på 200 grader, til skinnet er blitt sprøtt.

De som slanker seg la bare være å spise skinnet på kyllingen.

Lag ratatouille av grønnsaker til - du finner masse gode oppskrifter på nett...

feks på artoftaste.no eller http://www.aperitif.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

indrefilet av svin eller kyllingfilet surret i spekeskinke og stekt i ovn (kyllingfileten er kjempegod å fylle med ting, som oliven, ost, hvitløk osv etter smak). Spekeskinka gir kjempegod smak, og man kan ha masse krydderurter på fileten uten å være redd for at det svir seg.

 

Stek i ovnen på ca 200 grader.

 

Ved siden av kan du ha båtpoteter med urter og evt. spray av olje på, og kanskje wokede grønnsaker? Og Sjysaus ved siden av. Nam nam :)

 

Ellers kan du prøve en helstekt kylling. Bland basilikum, olivenolje (litt), hvitløk og pinjekjerner i mikser - eller kjøp ferdig pesto - og ha på innsiden av kyllingskinnet. Stek i ovnen, bruk termometer, sammen med potetbåter, gulrot, persillerot, sellerirot, løk eller andre grønnsaker dere liker. Kjempegodt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

svinefilet med stekt sjampinjong og løk-

serveres med sjampinjongsaus (laget på lettmelk og uten smør)

og bakte småpoteter.

 

server det hver for seg, så kan gjestene dine ta det de liker.

 

du kan også servere en enkel salat ved siden av dette.

rømmekolle med krydder til potetene.

 

Bon apetit!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Gjest Festinalente

Det er "god, gammeldags hjemmelaget" mat som ikke trenger å være fetende. Folk nå til dags har det så travelt, så alle som får hjemmelaget lapskaus hos meg blir kjempeglade. Grønnsakene kan du kutte opp og legge i vann dagen før, så da får du mer tid til gjestene og slipper å stå på kjøkkenet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...