Gå til innhold

God brødoppskrift!!


Gjest tonje82

Anbefalte innlegg

Hei og god høst alle sammen!

 

Jeg starter på ny frisk idag 1.oktober (har hatt litt pause fra kaloriregning i det siste)'

 

Har så lyst å bake ett godt og sunt brød. Men, da jeg bor sammen med en særs sprek, men kresen (bortskjemt?) kar, som forøvrig spiser nesten ett brød alene per dag - må det være ett brød som "ikke er tørt, for grovt eller med for mye hele korn". Her duger altså ikke Ingers rugbrød (prøvd og nedstemt, han har merkelig nok dobbeltstemme..........!? :rolleyes:

 

Hjelp, jeg trenger en ny oppskrift! Noen som baker ett normalt sunt og godt brød de har lyst å dele med meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest madamim23
Hei og god høst alle sammen!

 

Jeg starter på ny frisk idag 1.oktober (har hatt litt pause fra kaloriregning i det siste)'

 

Har så lyst å bake ett godt og sunt brød. Men' date=' da jeg bor sammen med en særs sprek, men kresen (bortskjemt?) kar, som forøvrig spiser nesten ett brød alene per dag - må det være ett brød som "ikke er tørt, for grovt eller med for mye hele korn". Her duger altså ikke Ingers rugbrød (prøvd og nedstemt, han har merkelig nok dobbeltstemme..........!? :)

 

Hjelp, jeg trenger en ny oppskrift! Noen som baker ett normalt sunt og godt brød de har lyst å dele med meg?[/quote']

 

hva med å lage brytebrød? skikkelig godt brød, i langpanne:)

oppskriften er som følger,,

 

Oppskrift til 1 brød i langpanne;

5 dl vann

1 pose tørrgjær

1,5 ts salt

3 dl kesam 1%

5 dl sammalt hvete grov

ca 10 dl hvetemel (eller gjerne fibra mel, for et litt sunnere og mettende brød)

 

 

1; vann, salt, kesam og det meste av melet og gjær

 

2; arbeide deigen godt, gjerne i en brødbakemaskin e.l til den kjennes smidig og ikke kleber.

 

3; la deigen heve under plast på et lunt sted i ca 30 min

 

4; trykk deigen ut i en langpanne, 35X40 cm, kledd med bakepapir. og skær deigen i ruter.

 

5; etterhvev deigen under plast i et lunt sted, ca 30 min

 

6; Stek brødet ca 30 min, 220 C

avkjøl brødet under håndklet på rist.

 

 

KCAL; pr 30 g, 50 kcal, pr 100 g; 175 kcal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...