Gå til innhold

Kinesisk karrikrydder


Gjest Mia76

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Er fanatisk opphengt i kinamat, da spesielt kylling i karri :). Har ikke store utvalget av utenlandske butikker her i bygda hvor jeg kommer fra, så da er det av og til litt problemer når man skal ha tak i litt "eksotiske" ingredienser. Problemet mitt er at jeg bare får tak i indisk/thailands karrikrydder, og får da ikke samme smaken som i kinesisk karri. Lurte derfor på om noen har eller kjenner noen som har en oppskrift på kinesisk karrikrydder, så jeg kan lage det selv? Er temmelig desperat!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...
Gjest lattermild

Hei

Er den stund siden du la inn denne tråden, men jeg ble nysgjerrig...

 

Jeg søkte litt på nett, og da fant jeg flere oppskrifter på varianter av matretten "kinesisk karri" (eller "Chinese Curry", det hjalp å søke på engelsk). Fant ut at den kinesiske karrien gjerne er tynnere i konsistensen enn f.eks. indisk eller thai karri. Kan det stemme med de karrirettene du har dilla på?`

 

Det jeg fant om typen karri som ble brukt er at det gjerne er en gul karritype det er snakk om. Så også oppskrifter der madras-karri ble brukt, så er ikke sikker på om det blir riktig smak for deg.

 

Jeg anbefaler deg å søke på "Chinese Curry", "Curry" osv. på nettet. Prøv deg frem på de forskjellige lenkene som kommer opp, slik at du selv kan gå inn på oppskriftene for å se om du synes det høres riktig ut. Det kan hende du kan klare å få til den riktige smaken selv uten å ha kinesisk karri. Dersom det ikke funker fant jeg faktisk en lenke til en kinesisk krydderprodusent som selger karri (!). Kanskje du kan bestille og få det tilsendt i posten?

 

Lykke til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...