Gå til innhold

Saus til fisk


Gjest schnella

Anbefalte innlegg

Dette er en kald saus som jeg synes smaker godt til både kokt og stekt fisk:

 

Rømmekolle/ekstra lett rømme smakes til med

enten

bostonagurk/sennep/salt/pepper/en klype sukker

eller

finklippet dill eller persille/løkpulver/sitron,/pepper/salt/en klype sukker

 

God middag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei,

 

her er en fiskemiddag med saus som jeg pleier å lage av og til. Den er knallgod og brukes som regel til søndagsmiddag ;)

 

Er ikke helt sikker på mengde i farta...

 

Grønnsaker:

1. potet, gulrot og kålrot skjæres i biter - kan evt. også bruke sellerirot, persillerot og/eller pastinakk i tillegg.

2. litt bacon eller røkt kjøtt skjæres i biter

3. hakk løk og hvitløk

4. Brun alt i en kasserolle med litt olje, ha i timian, salt og pepper

5. Hell over buljong av en grønnsaksbuljongterning. Spe på med et par dl vann, evt hvitvin (lamberti pinio grigio anbefales!!!)

5. la koke til alt er mørt

 

Fisk:

bruk enten lettsalta torsk eller fersk torsk som du salter selv. Hvis den skal saltes pleier jeg å ha over litt salt og sukker og la ligge i et par-tre timer før jeg skyller og ovnssteker på ca 150 grader i 15-20 min. Skikkelig lettsalta torsk synes jeg det er best å trekke i vann for å unngå at den blir for salt.

 

Saus:

sil 2 dl væske av grønnsakene og ha i f.eks. en blender. Ha i ca 50 gram lettere philadelphia, ett fedd hvitløk, fersk persille og fersk dill + salt og pepper. Kjør di saus.

 

Sinnsykt godt! Sausen kan vel sikkert lages til andre typer fisk, bare med bruk av buljong istedenfor kraften fra grønnsakene vil jeg tro. Dill passer jo fint til mye forskjellig fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Saus:

sil 2 dl væske av grønnsakene og ha i f.eks. en blender. Ha i ca 50 gram lettere philadelphia' date=' ett fedd hvitløk, fersk persille og fersk dill + salt og pepper. Kjør di saus.

 

Sinnsykt godt! Sausen kan vel sikkert lages til andre typer fisk, bare med bruk av buljong istedenfor kraften fra grønnsakene vil jeg tro. Dill passer jo fint til mye forskjellig fisk.[/quote']

 

ojsann denne hørtes god ut... nam nam

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...