Gå til innhold

Julemat...


Gjest merete28

Anbefalte innlegg

Tenkte det kunne være på sin plass med en tråd om julemat... Mange av dere har sikkert mange "knep" og lure ideer på å få puttet inn en rekke "sunnere" varianter inn i den tradisjonelle julematen.

 

Tenker selv at jeg må prøve å finne en balanse, litt usunt, og masse sunt.. hehe...

 

Er det forresten noen som har forsøkt å bake med Splenda, fribol eller andre av disse "sunne" søtstoffene?? Hvordan ble resultatet... ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke prøvd denne - og husker ikke hvor jeg fikk den fra, men det er vel kanskje verdt et forsøk?

 

75 g soft light

150 g fribol

1 dl mager kesam

250 gram hvetemel

100 gram potetmel

1 ts bakepulver

1 ts hornsalt

 

Fribol og smør røres hvitt. Rør i kesamen. Bland i det tørre. Stå kjølig og tildekket i ca 1/2 time. Kjevles og stikkes ut.

Stekes ved 180 grader i ca 8 min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det samme gjelder denne:

 

 

 

50 g smør eller margarin

2 egg

100 gr Fribol eller 2 ts flytende søtstoff

150 g hvetemel

2 ts bakepulver

1 ts malt ingefær

1 ts kardemomme

1 ts malt nellik

1/2 ts malt kanel

1/2 dl skummet melk

 

Smør og strø en avlang kakeform (1,5 liter). Smelt smøret og la det kjølne. Visp egg og søtstoff/ Fribol til eggedosis. Rør i det smeltede smøret. Bland mel med bakepulver og krydder og ha det i røren. Bland til sist i melken. Hell røren i formen og stek den på 175 grader C i ca 40 minutter. Steker du kaken som muffins tar du 1 ss røre i hver muffinsform, Stekes da på 175 grader C i 12-15 minutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en tatt fra Fribol sin hjemmeside med litt modifikasjoner:

 

 

140 gr fribol

100 gr fibra fullkornshvetemel (møllerens)

1 egg

1/2 ts bakepulver

100 gr svisker (hakket)

1/2 ts natron

1/2 ts kanel

50 gr smeltet soft light eller brelett

2 ss skummetmelk

120 gr grove havregryn

 

Alle ingredienser blandes unntatt havregrynene som blandes i deigen til sist. Legg bakepapir på en plate og fordel ut deigen i porsjoner på størrelse med en valnøtt. Det skal være god avstand mellom kakene da deflyter ut. Stekes ved 180 °C i ca. 8 min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...