Gå til innhold

julebakingen


Gjest miwt

Anbefalte innlegg

Heisann:)

Nå er vi igjen i gang med julebaksten, og i den anledning lurte jeg på hva jeg kan erstatte smøret i oppskriftene med? Går det an å kutte det helt ut til fordel for noe annet, eller er det en nødvendig ingrediens i julebaksten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Margarin? Soft Mini tror jeg skal være bra, og med mindre kcal.

 

Ut over det anbefaler jeg å søke litt på oppskrifter på nettet. Velg den som oppgir minst fett og sukker.

 

Når det gjelder sukker går det an å bruke søtningsstoff. Da anbefaler jeg at du bruker halvparten sukker og halvparten søtningsstoff (splenda feks).

 

Årsaken til at du bør bruke litt sukker og ikke bare søtningsstoff, er at sukker gir bedre holdbarhet. I jula har kakene en tendens til å ligge litt ;) Ellers i året, når kakene forsvinner fort så anbefaler jeg å bruke splenda i baking!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar;) men mente egentlig om det går an å fjerne all slags smør/margarin fra oppskriftene og erstattet med noe annet, eller går det ikke?

bruker for øvrig strøsøtning i stedet for sukker, og merker ikke noen særlig forskjell;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke svar på spørsmålet ditt da, men for min del så lager jeg julekaker med både smør og sukker og så spiser jeg heller litt mindre av dem;) Foretrekker noen få kaker som smaker skikkelig:) Ellers så blir det jo mer tid til trening og aktiviteter når man har fri i flere dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med stbs her.

 

Jeg har prøvd meg frem i flere å på kcalfattige julekaker. Min beste løsning er å begrense kake og godmatspising til selve juleuken (lager små porsjoner med kaker). Da unngår jeg å spise småkaker fra 1 desember til 1 februar.

 

Ha en stor fruktkurv, og gjør som stbs sier. Kom deg ut!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med stbs her.

 

Jeg har prøvd meg frem i flere å på kcalfattige julekaker. Min beste løsning er å begrense kake og godmatspising til selve juleuken (lager små porsjoner med kaker). Da unngår jeg å spise småkaker fra 1 desember til 1 februar.

 

Ha en stor fruktkurv' date=' og gjør som stbs sier. Kom deg ut!![/quote']

 

En annen årsak til at jeg ikke ønsker å bruke kunstig søtning er at jeg vil at barna mine skal få naturlig mat. Vi vet lite om hva kunstig søtning egentlig gjør med kroppen vår. For mye sukker er heller ikke bra men det er ihvertfall en ren vare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann:)

Nå er vi igjen i gang med julebaksten' date=' og i den anledning lurte jeg på hva jeg kan erstatte smøret i oppskriftene med? Går det an å kutte det helt ut til fordel for noe annet, eller er det en nødvendig ingrediens i julebaksten?[/quote']

 

Hei.

 

Desverre er det sånn at man ikke kan bytte ut ALT smør og sukker i en oppskrift. Dette er fordi disse har funksjoner i forhold til å holde sammen deigen og heving osv.

 

Her er noen tips fra http://www.melange.no

 

SUKKER:

Sukker er fast ingrediens når du skal bake kake. I gjærdeig hjelper sukkeret til med hevingen, og i småkaker og formkaker er sukker viktig for kakenes konsistens.

 

SMØR:

Melange sikrer at glutentrådene i melet blir elastiske og bakverket saftig. Det smuldrer mindre og holder seg fersk lenger.

 

Småkaker består av fast fettstoff, sukker og mel. Det er viktig å ikke redusere mengden fettstoff og sukker, for da blir resultatet noe helt annet.

 

Det sistemed at man ikke kan redusere mengden er ikke helt sant, men alt kan som sagt ikke erstattes og Soft Mini er ikke egnet til baking.Mitt beste tips er å erstatte mesteparten av sukkeret med Fribol Bakemiddel. Dette gjør at man også kan redusere fettmengden med nesten 50 % !!

 

Håper dette var til hjelp ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det beste er å spise mindre julekaker... litt sukker kan man sikkert kutte ned - men hvis vi feirer jul i julen og ikke hele desember og januar - så skulle det gå an. Jeg har i alle fall bestemt meg for at julen feires i julen og ikke utenom.

Enig?

Hilsen fra Aira

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jul bare én gang i året. Så jeg synes det er bedre å forsyne seg mindre av kaker og slikt enn å lage dem supersunne.

 

Så lenge man ikke feirer jul 365dager i året så er det jo ikke så farlig:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I de fleste oppskrifter går det fint an å bruke smaksfri rapsolje i stedet for smør eller margarin, så slipper man det mettet fett (uten at det har noe å si på kaloriinnholdet). Ved å tilsette litt Fiber-Husk (fra helsekosten) minskes mengden fett som blir tatt opp i kroppen littegrann i tillegg til at det holdet fordøyelsen i høygir ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...