Gå til innhold

Hoppe over middagen


Gjest Crizzy

Anbefalte innlegg

I helgene (fredag eller lørdag) pleier jeg som regel å enten ha en ekstra god middag, eller så hopper jeg over middagen og spiser snop og kaker i stedet. I stedet for å spise f.eks. 600 kalorier til middag spiser jeg 600 kalorier i snop, så slipper jeg ekstra kalorier. Resten av ukedagene spiser jeg alltid sunne og næringsrike middager. Er det galt å gjøre det slik? Jeg synes iallefall det fungerer kjempefint!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest soljenta86

Det er absolutt ikke anbefalt å hoppe over måltidene. Og hvis du følger GR formelen (les tråden "så mye skal du spise i løpet av en dag" på "Ny i vektklubben") så er jo kosemerker (mat med sukker eller mye mettet fett) medregnet i menyene. Hvis du f.eks. skal spise 1600 kalorier pr. dag så er 50 av disse kaloriene kosemerker og går på snop, kake, fettholdige produkter, alkohol o.l. Hvis du heller vil spise bare usunt på lørdag så spiser du 1550 kalorier de andre 6 dagene i uka, også har du 350 kalorier til kos på lørdagen.

 

Når du er ferdig med slanking og skal stabilisere vekten skal du øke inntaket ditt av mat generelt, men du får også doble kosemerkene. Du får altså 700 kalorier til usunt pr. uke når du ikke slanker deg.

 

For å opprettholde god forbrenning er det viktig med mange små sunne måltider hver dag, med riktig sammensetning av fett (helst umettet), proteiner og karbohydrater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må innrømme at jeg ikke følger GR akkurat, har funnet et annet kosthold som passer mye bedre for meg. Jeg spiser uansett ikke noe sukker, fett, raske karbohydrater, etc. ellers i uka, så tror ikke godteriet gjør så mye skade den ene dagen? Siden GR kan tillate hele 700 kalorier i snop, antar jeg det ;)

 

Men siden jeg ikke får nok næringsstoffer den dagen (kun 700 kcal "ordentlig mat"), gjør det noen skade i lengden? Må jeg gjøre opp for det, eller jevner det seg ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest soljenta86

GR anbefaler ikke 700 kalorier snop, men det godtas. Og det er først når man slutter på diett. Det er etter endt slankekur at du skal opp til ditt daglige energibehov, og da kan du øke mengde potet, mengde saus, mengde brød, mengde pålegg, og også mengde snop. (F.eks. fra 1600 kalorier om dagen, 350 kcal snop/uke, opp til 2200 kalorier om dagen, 700 kcal snop pr. uke.)

 

Jeg tror ingen anbefaler å kutte ut middag. En fra panelet til GR her inne frafrådet det på en nettdebatt her inne en gang, kanskje det går an å søke på det? Hmm.. Det vet jeg ikke hvordan man gjør. Og det første "budet" innen ernæringsverden enten det er til overvektige eller undervektige er:

frokost - lunsj - middag - kvelds. Snop regnes ikke som måltid.

 

Jeg kan ikke nok om skadevirkningene av å spise kun 700 kalorier sunn mat, og så 700 kalorier snop på en dag, jevnlig f.eks. hver uke. Jeg vil anbefale deg å spørre ernæringsfysiologen her på siden. Hun heter Kari og du kan søke henne opp på forumet. Hun pleier å være hyggelig ;)

 

Og jeg må spørre hvordan det fungerer kjempebra? Er det kiloene du tenker på da? Eller fettprosent og blodsukker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...