Gå til innhold

kunstig søtstoff


Gjest cath76

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg skal bake "Grys gulrotkake" til min bestefar med diabetes2. Han kan ikke spise sukker, men tåler kunstig søtstoff. Noen som vet hvilket kunstig søtstoff jeg bør bruke, og hvor mye som skal til for å bytte ut sukkeret?

 

Ps - god jul!

 

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør bruke søtstoff som ikke øker blodsukkerverdien. Dvs unngå sukkeralkoholer (de som har kcal).

 

En huskeregel er at alle sukkeralkoholer har navn som slutter på -hol feks menthol, xylithol har kcal. Veldig mye godterier som reklamerer med at de ikke inneholder sukker inneholder faktisk sukkeralkoholer eller på godt norsk kcal :D

 

To søtningsstoff inneholder ikke sukkeralkoholer. Disse er Aspartam og sukralose (usikker på hvordan de skrives). Aspartam har vært mye kritisert. Sukralose er ganske nytt (brukes blant annet i Cola Zero, mens cola light har aspartam), og fordelen er at det er mye søtere enn aspartam. Det gjør at du kan bruke mindre mengde søtningsstoff, noe som reduserer faren ved ulumskheter som kreft ol (som det er påstått at Aspartam har). Sjekk denne omregningstabellen ved baking :)http://www.diabetes.no/index.asp?id=44300

 

Et nytt bakemiddel/søtningsmiddel som består av sukralose er SPLENDA. Dette anbefales absolutt til baking. En ulempe er at holdbarheten reduseres. Skal du la kaken stå litt så anbefales å bruke halve mengden sukker, med splenda og halve mengden med sukker (sukker har gode holdbarhetsegenskaper ved baking). Er familien kakemonser som min familie er så går det an og erstatte hele sukkermengden med sukralose. Men dette må du prøve deg litt frem på.. er jo en smakssak.

 

Når det gjelder diabetes er det jo et mål ofte å gå ned i vekt også, så anbefaler at din bestefar beholder moderasjon og kun spiser et kakestykke. Ikke la vinninga med færre kcal gå opp i spinninga ved å spise mer....

 

God jul til deg også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sukralose er ganske nytt (brukes blant annet i Cola Zero' date=' mens cola light har aspartam)[/quote']

 

 

Det er omvendt da!

 

Suklarose i cola light og aspartam i coa zero!

 

Jeg vil anbefale Fribol ved baking, fåes kjøpt på apotek, kan erstatte sukker og en viss mengde av fettstoff som skal brukes. Dette er et søtstoff som er anbefalt ved sukkersyke.

 

Fortsatt god jul

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...