Gå til innhold

Saus


Gjest Onmyway

Anbefalte innlegg

Det går fint an å bare bruke buljong jevnet med litt maisenna eller hvetemel. Hvis du ikke tilsetter fett får du en saus med minimalt med kalorier. Det er sånn jeg lager alle mine sauser! Ha i karrikrydder for karrisaus, ost for ostesaus, sukkerkulør for brunsaus, pepper for peppersaus...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lattermild

Jeg har blitt veldig glad i å lage kalde "sauser" til både kjøtt, fisk og salater. Basisen er enten kesam, lettrømme eller naturellyoghurt.

 

Blander så i forskjellige ingredienser alt ettersom hva jeg skal ha det til.

f.eks.:

- bland i ferskpresset sitronsaft, hakket fersk kruspersille/bladpersille. Varier med hvitløk.

- bland i ferskpresset sitronsaft, hakket fersk koriander.

- bland i ferskpresset sitronsaft, hakket fersk gressløk.

- bland ferskpresset sitronsaft, hakket fersk dill.

- bland i hakket/presset hvitløk, hakket fersk chili. (chili og hvitløk er en fantastisk blanding generelt)

- bland i hakket/presset hvitløk, hakket fersk basilikum. Varier med sitron.

- bland i ferskpresset sitronsaft og litt tørket estragon (tror det gjerne er den franske estragonen?). Denne dressingen MÅ stå litt i kjøleskapet for å trekke, siden urten er tørket. Dette gir en bernaise-lignende kald saus. Godt til roastbiff for eksempel!

 

Eksemplene over er som dere ser veldig enkle... Hvilken urt avhenger av hva du skal spise, hva du liker, og hva du har i vinduskarmen/kjøkkenhagen/kjøleskapet...

 

Ellers er jeg veldig glad i olivenolje, gjerne i kombinasjon med balsamicoeddik og/eller friske urter. Bruker gjerne litt penger på en ekstra god olivenolje - prøv et utsalg med større valgmuligheter enn det du får i nærbutikken. Be om å få smake på oljen før du kjøper, det finnes mange forskjellige "smaksretninger" (tenk vin!). Finn ut hvilken du liker best. Jeg liker for eksempel veldig godt olivenoljer som jeg vil beskrive som "grønne", som er ganske sterke på smak (jeg er ingen ekspert, men har fått øynene opp for de forskjellige mulighetene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...