Gå til innhold

Hjemme bra, borte blæh...


Gjest DVT

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg skal ned 35 kilo, fra 90 til 55... Går ikke på kurs, men forsøker å følge "metoden"! :)

 

Er en av "nyttårsforsett-menneskene", men i år skal det bli alvor av det! Ble veldig motivert av å se at en hel kilo forsvant i løpet av de to første ukene, prøvd mange måter å slanke meg på, men å spise mer(!), mye oftere og drikke mer vann ser ut til å gjøre susen! Sammen med en del mer fysisk aktivitet.

 

Problemet mitt er at det går fint å være flink når jeg er hjemme eller på jobben, og følger de daglige rutinene - frokost, lunsj, mellommåltid, middag, kvelds... Men når jeg er på besøk hos andre, eller blir invitert ut, sliter jeg veldig med å finne og å velge riktig.

 

Jeg kan motstå alt, bortsett fra fristelser, for å si det sånn... Har funnet ut tidligere at det hjelper å ha et alternativ til kaloribombene, lett tilgjengelig, men det er så vanskelig, spesielt når jeg er på besøk hos noen.

 

Er det noen som har tips?

 

Hilsen sosial sliter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fullfres

Ingen ukjent problemstilling. Jeg har til og med hørt slankere grue seg til å dra på sydenferie... Hvor trist er det?

 

Festligheter, hytteturer og feriereiser hører med i ditt nye liv som sunn og slank. Det er i grunnen bare å innarbeide det i tankemønsteret ditt.

 

Noen enkle tricks kan kanskje hjelpe:

 

Du kan si til venner og familie at du holder på å gå ned i vekt. Da vil mange ta hensyn, og sørge for å sette fram lettere alternativer, eller i hvert fall unngå å nøde deg. Hvis du trenger å gå ned såpass mange kilo vil omgivelsene sikkert synes det er en fornuftig av deg å legge om kosten.

 

Velg ekstra magert til de øvrige måltidene den dagen du skal bort. (hvis dette skjer bare en gang i blant)

 

Legg inn en ekstra lang spasertur eller annen mosjon de dagene du vet det kommer fristelser utenom det vanlige.

 

Hvis du vet hva du får servert - bestem deg på forhånd for hvor mye du skal spise, og hold deg til det.

 

Spis et lett måltid før du drar hjemmefra hvis du skal i kaffeslabberas. Da kan du unne deg en tynn snei av den beste kaka, spise den sakte, prate masse og drikke ubegrenset med kaffe/te og vann. En tynn kakeflis velter ikke opplegget ditt! Nyt den med velbehag - men stopp i tide!

 

Inviteres du på varm mat - forsyn deg forsiktig av sauser/gryter som ser fete ut. Ta heller mer av salat/grønnsaker og rent kjøtt eller fisk. Vær måteholden med mengden av ris/potet og brød. Er det gratinerte poteter el.l. bør du selvsagt være ekstra forsiktig.

 

Er det alkohol - pass på å nippe sakte til vinen, drikk heller mye vann. Likør er det like greit å stå over - her får du veldig lite for kaloriene!

 

Skal du ut og spise, vær klar over at pizza er noe av det mest kaloririke du kan velge. En hamburger er ikke så verst. Du kan be om å få ekstra mye salat, og dressingen ved siden av. Du kan også be om å få en stor porsjon salat i stedet for pommes frites.

 

Håper noe av dette kan hjelpe deg.

Det er jo meningen vi skal omgås både mennesker og mat med glede. Sosialt samvær skal ikke være noe vi gruer til eller blir tykke av.

 

Lykke til videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...