Gå til innhold

Speltboller


Gjest Isabelle

Anbefalte innlegg

Jeg har litt lyst til å prøve meg på speltboller, men jeg er litt usikker på hvilke ingredienser jeg skal bruke? Vil gjerne at de skal bli så mettende som mulig sånn at jeg ikke får lyst på så mange ;)

 

Har sett på vanlige bolleoppskrifter og kutter ut noe av det. Dropper smøret, hvetemel erstattes med spelt, sukkeret erstattes med Stevia og melka blir erstattet med soyamelk.

 

Noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Syntes du har funnet en od oppskrift. Jeg lagde boller på sammalt speltmel før helgen. Jeg tok bare en vanlig oppskrift og bytta ut hvetemelet! jeg bruker sammalt spelt tilalt jeg nå. Ikke noe problems å bytte ut hvetemelet!!

 

Lykke til med bollene. Ha litt gryn oppi også....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei jeg bruker og tilsette litt ekstra vann eller melk (gjerne kesam) når jeg bruker speltmel. Jeg syns bollene kan bli litt vel tørre da spelt suger mer enn vanlig hvetemel. Enten det eller så holler jeg litt igjen med melet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar:)

 

Jeg lagde speltboller 2 ganger i forrige uke, og begge gangene ble bollene flate :D

Her er oppskriften jeg brukte:

 

6dl siktet speltmel

Stevia

200g kesam

2 dl vann

50g gjær

 

1. Gangen lot jeg de heve i 45min, trillet ut og formet, lot heve i 25min før jeg satte dem i ovnen. (Gjæret var gammelt)

 

2. Gangen brukte jeg gjær for søte deiger som forhevet i 25min og etterhevet i 25min.

 

Skjønner ikke hvorfor de blir så flate!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Gjest Angora
Jeg har litt lyst til å prøve meg på speltboller' date=' men jeg er litt usikker på hvilke ingredienser jeg skal bruke? Vil gjerne at de skal bli så mettende som mulig sånn at jeg ikke får lyst på så mange :)

 

Har sett på vanlige bolleoppskrifter og kutter ut noe av det. Dropper smøret, hvetemel erstattes med spelt, sukkeret erstattes med Stevia og melka blir erstattet med soyamelk.

 

Noen tips?[/quote']

 

Her kommer endelig oppskriften jeg har prata på!! :D

 

3 1/2 dl. lettmelk

50 gr. gjær

100 gr. smør

1 dl. sukker

1/2 ts salt

1 ts kaardemomme

ca. 1 l. sammalt spelt mel.

 

Stekes i 10-20 min. på 200 gr.

Bland alt det tørre, ha i lunken melk/smørblanding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Isabelle
Her kommer endelig oppskriften jeg har prata på!! :D

 

3 1/2 dl. lettmelk

50 gr. gjær

100 gr. smør

1 dl. sukker

1/2 ts salt

1 ts kaardemomme

ca. 1 l. sammalt spelt mel.

 

Stekes i 10-20 min. på 200 gr.

Bland alt det tørre' date=' ha i lunken melk/smørblanding.[/quote']

 

Tusen takk! :D

Tror du det går an å erstatte sukker med Splenda og smøret med kesam/cottage cheese?

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forresten en bolleoppskrift til jeg, med kunstig sukker. Skal finne frem den en dag og legge inn her og....og den er kjempe god. Også blir de så luftige og fine.

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja takk, den oppskriften vil jeg også prøve.

Jeg har kjøpt på apoteket et sukkerfritt bakemiddel som heter Fribol. Da kan du altså redusere fedtet i oppskriften med 50%. Det kan kanskje være noe?

Jeg har brukt det til litt forskjellig og er veldig fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går helt fint å kutte ut sukkeret, du bruker da ikke det i brød til vanlig?!? Men litt sukker (2 ss) kan være det du trenger for å få fart på hevingen hvis den går tregere enn vanlig. Fersk gjær og romtempererte ingredienser hjelper også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi snakker ikke om brød' date=' men om bolledeig:)[/quote']

 

Jeg ser jo det, men ville bare informere om at gjærdeiger ikke trenger noe særlig sukker for å heve i utgangspunktet. Uansett om det er boller, brød eller rundstykker! Et par ss er alt som skal til for å fart på gjæringsprosessen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hi, hi, leste og svarte litt fort, ja:) Sorry, skjønner hva du mener. Kanskje derfor industribakte brød er så veldig luftige og saftige? Har lagt merke til at sukker er tilsatt i mange av dem:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo alle anti-sukkervenner!! Jeg har en ex med diabetes. Og da jeg lagde kaker til selskaper før, så bare bytta jeg ut vanlig sukker med kunstig sukker, værre er det ikke!! unntaket er kakene hvor man skal "blande egg sukker hvit!" De hoppet jeg over, for jeg turte ikke å prøve!! :) Men det er jo masse man kan lage for det!

Men jeg kommer snart tilbake med boller med kunstig sukker! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...