Gå til innhold

Hva er nei-mat?


Gjest Kame

Anbefalte innlegg

Hva er den verste nei-maten? Og hvorfor? Jeg skjønner selvsagt at mat med masse kalorier er nei-mat, men vin? Er det også all mat som binder vann? Og er det mer jeg ikke har fått med meg?

 

Kan dere hjelpe meg med eksempler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest soljenta86

Hei,

 

NEI-mat, som skal på på kosemerkekvoten i henhold til GR, er mat med mye mettet fett (smør, olje, dressing, majones, rømme, creme fraiche, solsikkekjerner, valnøtter, helmelk, fløte, kaviar, oliven, soltørkede tomater, fete oster som parmesan, brunost, ridderost og gräddost, kjøtt som morrpølse, reinsdyrpølse, grilla kylling eller kyllingvinger med skinn, nuggets, schnitzel eller ostepannetter av kalkun, pinnekjøtt, lammekoteletter, fårikål-lam, svineribbe med svor, bacon, blodklubb, grillpølse, kjøttpølse, medisterpølse/deig, kryddersild, fete fiskekarbonader av laks, potetsalat med majones, pommes frites, bernaise og hollandaise saus) mat med mye sukker (kaker, nøtte- og sjokolade-pålegg, godteri, sjokolade, tine go' morgen yoghurt), med mye salt og fett (potetgull, salte nøtter), alle nøtter, kjerne og tørket frukt, all hermetisk frukt i sukkerlake, iskrem, dessert og søte supper/sauser/kremer, all brus, nektar, saft, iste, iskaffe som inneholder sukker og all alkohol-innholdig drikke.

 

:D Hvis du lurer på mer om maten du skal innta kan du lese tråden "så mye skal du spise i løpet av en dag" på forumet "Ny i vektklubben".

 

Lettprodukter som f.eks. vita hjertego' serien er litt-mat, fordi fettet der er flerumettet og enumettet. I tilegg er pålegg som rekesalat, italiensk salat og makrell i tomat også litt-mat, fordi de gir deg "hjerte" pga. det sunne umettete fettet! Etter hvert vender du deg til selv å lese på pakkene om fettet er bra eller dårlig.

 

En siste ting; kosemerkene MÅ ikke brukes på NEI-mat. Hvis du en uke ikke har lyst på noe av det som er nevnt over kan du heller forsyne deg litt ekstra til middag eller noe slikt. Det er viktig å spise de 350 kaloriene hver uke, selv om du kanskje ikke har lyst på noe usunt.

 

Soljenta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest soljenta86

Det er pga. mengde fett i brunost og kaviar, og sukker i go morgen yogurten, som ikke er sunt og som reduserer forbrenningen din. :) Både brunost, kaviar og go' morgen yoghurt finner du i lett varianter som ikke er NEI mat! For meg har det hjulpet veldig å lære meg å kontrollere inntak av fett og sukret mat som "gjemmer" seg i hverdagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det blir for teit jeg da, om man liksom kan velge om man vil bruke kosemerkene på lørdagskvelden til sjokolade og vin, eller kaviar og brunost.

Greit nok at det er mat man ikke bør spise for mye av fordi det er mye kalorier i det, men jeg kommer i alle fall ikke til å bruke MINE kosemerker den morran jeg har kaviar på skiva. *ler*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest soljenta86

Det er jo helt opp til deg, og om du går ned i vekt selv om du spiser mye fet nei-mat utenom kosemerkene så gjør det kanskje ikke så mye, men brunost og kaviar er jo ikke spesielt sunt. GR handler litt om å lære forskjellen på sunt og usunt, valget er ditt uansett. Én brødskive med kaviar dreper nok ingen, men det gjør jo ikke to sjokoladebiter heller. Poenget er jo bare å lære seg mengdene. Når du er ferdig med GR har du 100 kalorier til kosemerker hver dag, og da kan du nok både spise kaviar av og til, og drikke litt vin og spise sjokolade.

 

Men bare se på kaloriene, så ser du jo at det er faktisk ikke så stor forskjell på sjokolade og kaviar. Og kakaobønner inneholder sunne stoffer, og det gjør også rognen i kaviaren, men i disse tilfellene blir det mer unyttig enn nyttig til å kunne anbefale til daglig kost (men som sagt, den nye sunn-kaviaren er ikke NEI mat, så det er jo bare å kjøpe den istedet):

 

Kaviarmix 545 kalorier pr. 100 g, hvorav 53 gram er fett, 8,2 gram sukker.

Brunost 440 kalorier pr. 100 g, hvorav 27 gram fett, 39 gram sukker-arter

Melkesjokolade 535 kalorier pr. 100 g, hvorav 32 gram fett, 52 gram sukkerarter

Hvitvin 12 vol-% alkohol 65 kalorier pr. 100 g, 0 gram karbohydrat.

 

Jeg kjenner mange som er både tynne og tykke, men veldig usunne uten egentlig å spise mye av det "vanlige usunne" som sjokolade, potetgull, bakevarer, brus og alkohol. Det er ikke noe sunt å få i seg mye fet og søt mat uansett. :) Det går jo an å få målt fettprosenten sin, da vil fort slike "vanlige" usunne matvarer gjøre utslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper det går bra.

 

Ser jo at en del sliter med å få i seg nok kalorier, jeg er en av de.

Da anbefales det jo, har jeg skjønt på de som går på kurs, at man feks ikke velger lettvariantene av pålegget, stemmer dette?

 

Det er jo litt forvirrende da :s

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest soljenta86

Hvis du går på GR kurs så ser du jo at de fleste normal varianter av pålegg ikke er NEI mat, og derfor kan spises. Derfor kan du fint leve på normale pålegg og trenger ikke lett-variantene. Unntakene er smør, margarin, brunost, kaviar og noen spesielt fete oster, der bør du velge lett-variantene eller skrive det på kosemerker.

 

GR har tre typer mat; "Ja-mat" som du kan spise så mye du vil av og ikke trenger å telle kalorier på - her er det grønnsaker som tomat, salat, agurk osv. Den andre gruppen er "Litt-mat" og her er det meste normal mat. Den siste listen er "Nei mat" og den har jeg gjengitt her på det første innlegget mitt i denne tråden. Kalori-rik "Litt-mat" er f.eks. makrell i tomat, gulost, potet, sauser (med unntak av bearnaise og hollandaise som er NEI), avokado osv.

 

For mye flere tips på kalori-rik mat og annet om GR opplegget, hvis du er ny, så kan du lese tråden "så mye skal du spise i løpet av en dag" på forumet "Ny i vektklubben".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaviar og god morgen youghurt er ikke nei mat. det er litt mat. Kaviar er fiskepålegg og inneholder en del kcal men det er sunne fettsyrer. Nøtter er heller ikke kosemerker, igjen inneholder de sunt fett og er litt mat. Nøtter er fint å ta noen av dersom man får for lite kcal. Et tips jeg fikk på kurs. Hvis du går på dagsrapporten din kan du gå på linken som heter kosemerker. der finner du neimaten:)

 

Tenk at det er forskjell på sunt og usunt fett. det aller meste er litt mat mens frukt, grønnsaker og den type ting er jamat.

 

Brunost er heller ikke nei mat, men velg lettere varianter så er det ikke så kcal rikt. Vi skal ha litt av det meste. Det er og viktig at vi ikke helt kutter ut sjokolade eller andre godterier vi liker. Det er fordi vi skal leve med dette lenge lenge og det er smart å lære seg å kose seg med litt. Jeg koser meg med en liten sjokolade og litt mikropopcorn på lørdagen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker heller ikke kosemerkene mine på kaviar og brunost. tror du er litt feilinformert :)

 

Hvis du som stilte spørsmålet vil vite helt sikkert hva som er hva så meld deg på kurs enten på nett eller ved oppmøte:) Du får all informasjon fra kursleder. Du kan og få mye informasjon ved å kikke på tidligere nettmøter.

 

Det viktigste er å tenke på at du ikke skal overdrive noe, men litt av alt er bra! Vi trenger litt fett og sukker og;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest soljenta86

Heihei,

 

Ja, vi trenger litt fett, vi trenger ikke sukker, men karbohydrater. Fett får man nok av i vanlig kost, utenom NEI maten. :) Sukker trengs ikke, men på GR får du jo 50 kalorier til det du føler at du behøver utenom normal kost, og 100 kalorier når du er ferdig med å slanke deg!

 

Fortsatt: Kjøt stabburet sunn-kaviar, og lett brunost, så er det bare å hive innpå som annet pålegg uten at det går på kosemerker! Er bare å plukke med seg noe annet i butikkhyllen, smaken er den samme synes jeg hvert fall.

 

Jeg gikk på GR kurs "ned i vekt" i høst, og fikk kursboken, som er utarbeidet av fagpersoner. Müsli yoghurtene til yoplait og sans er ikke NEI mat. :)

 

Neimat i min kursbok fra høsten 2007:

kaviar av torskerogn - gir hjerte, men har 38 gram fett pr. 100 gram, derfor NEI

kaviarmix - gir hjerte, men har 53 gram fett pr. 100 gram, derfor NEI

ekte geitost FG33 - NEI, 27 gram fett pr. 100 gram

Fløtemysost - NEI, 16 gram fett pr. 100 gram

Go' morgen yoghurt Tine - Nei, pga sukkeret.

 

Nøtter og kjerner som er NEI mat:

casehewnøtter, hasselnøtter, mandler skåldet, peanøtter, peanøtter, pekannøtter, pistanjenøtter, valnøtter, pinjekjerner, sesamfrø, solsikkekjerner, linfrø.

 

Det lønner seg kanskje å betale for et kurs hvis man ikke selv er flink til å lese fett og sukker deklarasjonen på matvarene. Jeg studerer nå helsefag og har lært meg mye om dette, så jeg synes ikke det er noe problem å selv se hva som er NEI mat.

 

Det å kalle sunne fettsyrer for sunt blir missvisende. F.eks. lages jo nå potetgull i sunne oljer, men potetgull er nok fortsatt usunt. Og på forelesningene hos oss sier de: "Nordmenn flest trenger ikke å steke i fett, men burde steke i fettfrie stekepanner". Dessverre, de fleste vil ved å spise tran, makrell i tomat o.l. sunne pålegg og slikt få i seg det de trenger av "sunne" fettsyrer uten å trenge å spise mer fet mat. Fettrikt kosthold gir høyere risiko for mange livsstilsykdommer. Hvis kursledere anbefaler dere å spise store doser "Nei" mat ville jeg tatt kontakt med GR ledelsen og sagt ifra. Husk at kursledere ikke har utdannelse innen ernæring. Jeg stoler mer på kursboken, det jeg lærte på kurs (lærte å følge kursboken) og det jeg lærer på helsefaget jeg studerer.

 

Lykke til alle sammen! :)

 

For å se mer om hva maten faktisk inneholder se på matvaretabellen.no

 

(Lett mat - kalori-rike tips: tykkere brødskiver, ekstra pålegg, mer saus, mer potet, avokado osv. Gir ekstra kalorier uten å gå inn på NEI mat.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med de andre her om at kaviar og brunost ikke er nei-mat. Jeg har selv gått to GR-kurs og spist kaviar og brunost flere ganger i uka, så lenge jeg passer på at jeg ikke overstiger kaloribudsjettet mitt. Kaviar er ikke usunt selv om det inneholder mange kalorier.

Kosemerkene bruker jeg på vin, sjokolade og annet godt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest soljenta86

Kan noen av dere fortelle meg HVILKEN kursbok og hvilken side kaviar og brunost står som LITT mat? I min og venninnen min sine kursbøker står det som NEI mat. I min ned i vekt kursbok står det på side 39 (brunost, 3. nederst) og på side 43 (kaviar pålegg nummer 8). Boken kom ut februar 2007. Hvis dere betaler 1790 kr for GR kurs så håper jeg dere tar dere tid til å lese listen for faktisk å lære litt om sunt kosthold, ikke bare for å bli kvitt kilo? Det å lære seg NEI-listen gir mye informasjon hvis man ikke har tenkt å ta noe videre utdannelse innen ernæring, og det sier mye mer om sunn og usunn mat enn bare noen kilo man ønsker å bli kvitt. Jeg går fortere ned i vekt av å følge det også, pluss at fettandelen min i blodet synker. Jaja.. Men om man ønsker å følge det er selvfølgelig eget valg. Synes likevel det er rart at så mange har betalt for kurs uten en gang å orke å lese kursboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nok samme kursbok som deg. Brunost og kaviar står som nei-mat i min bok også, men du må lese mer i kursboken og ikke bare matvaretabellen. Hvis du leser på siden om "Grete Roede-ordlisten" (s. 8) så står det at "Nei-mat er mat som gir mange kalorier selv i små mengder. Her gjelder det å være ekstra forsiktig med mengden". Under det så står det at "kosemerker er kalorier som du bruker på det du vil". Det er altså en liten forskjell på kosemerker og noen typer nei-mat.

På side 33 står det at selv om nei-mat er mat med mange kalorier selv i små mengder, så er ikke all nei-mat usunn!

Det er f.eks kaviar, olivenolje, nøtter osv. Det er mange som tror at all mat med mange kalorier er usunn, men det stemmer ikke. Nøtter, kaviar og olivenolje er sunt, MEN hvis man spiser for mye av det så legger man på seg/ikke går ned i vekt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest soljenta86

Kosemerker bruker du på det du vil ja, med det kan du altså også bruke "litt mat" på kosemerker. Hvis du f.eks. vil forsyne deg ekstra til middag en dag. Men Nei mat er nei mat, vi lærte at det uansett var kosemerker, og det står det jo også på side 33 om "Kosemerker".

 

Utdrag fra kapittelet Kosemerker:

"Selv når du nå skal ned i vekt er det viktig å kunne kose seg litt, men det er viktig å kose seg med måte.

For mange er det å kose seg forbundet med NEI-mat som kaker, sjokolade eller snacks. For andre er det kanskje fete oster og alkohol som byr på de største utfordringene. Uansett er det viktig å lære seg å omgås NEI-mat i moderate mengder.

Du får to kosemerker á 25 kcal hver dag som du kan bruke til det du vil.

 

Sunn og usunn NEI-mat

NEI-mat er mat som gir mange kalorier selv i små mengder. Men, all NEI-mat er ikke usunn!

Nøtter og kjerner er eksempler på kaloririk, men sunn NEI-mat. Det samme er oliven. Felles for disse matvarene er at de har høyt innhold av det sunne fettet. Ved å bruke KOSEMERKENE på disse matvarene bidrar du til en bedre fettsammensetning i kostholdet. (...)

 

Hordan bruke kosemerkene

Kosemerkene er din lille "kvote" til NEI-mat. (...) Det er ikke slik at alle kosemerkene må brukes på NEI-mat. Ønsker du f.eks. litt mer brød eller poteter, kan du gjerne bruke kosemerkene til dette."

 

Jeg vil fortsette å bruke det under kosemerker, slik jeg har lært på studiet, på kurs og i kursboken. Kakaobønner er også sunt, mørk sjokolade hjelper for mye. Setter det også inn på kosemerkene mine. Jeg har ikke skrevet at det er usunt, men de færreste nordmenn med normal kost trenger så fete matvarer, og hvert fall ikke de med sukker. Derfor holder det i massevis med 50 (eventuelt 100) kalorier hver dag (avhengig av slanke/ikke-slanke status).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt to ulike kursledere og ingen av de sa at jeg måtte ta av kosemerke-kvoten min når jeg spiste kaviar eller olivenolje.

Men det er jo opp til hver enkelt hvordan man vil bruke kosemerkene sine, og det er jo bare fint at du ønsker å bruke de på sunn, men kaloririk mat. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nok samme kursbok som deg. Brunost og kaviar står som nei-mat i min bok også' date=' men du må lese mer i kursboken og ikke bare matvaretabellen. Hvis du leser på siden om "Grete Roede-ordlisten" (s. 8) så står det at "Nei-mat er mat som gir mange kalorier selv i små mengder. Her gjelder det å være ekstra forsiktig med mengden". Under det så står det at "kosemerker er kalorier som du bruker på det du vil". Det er altså en liten forskjell på kosemerker og noen typer nei-mat.

På side 33 står det at selv om nei-mat er mat med mange kalorier selv i små mengder, så er ikke all nei-mat usunn!

Det er f.eks kaviar, olivenolje, nøtter osv. Det er mange som tror at all mat med mange kalorier er usunn, men det stemmer ikke. Nøtter, kaviar og olivenolje er sunt, MEN hvis man spiser for mye av det så legger man på seg/ikke går ned i vekt. :)[/quote']

 

Det er dette jeg også har lært. Har aldri fått vite at man skal bruke kosemerker på littmat. Sunn fornuft er det viktigste.

Jeg spiser akkurat det jeg vil jeg men i begrensede mengder og det er vel det som er kluet er det ikke? Tror trikset er å gjøre det til en livsstilsendring og ikke et matregime man ikke klarer å holde. Jeg ville ikke greid å holde det hvis jeg bare skulle spise mager mat. Da hadde jeg heller ikke fått nok kcal, derfor spiser jeg usaltet nøtter og tørket frukt i tillegg. Jeg koser meg også med sjokolade og potetgull i helgene men ikke enrome mengder. Jeg samler kosemerkene og bruker de samlet på lørdagen.

 

God kosehelg alle sammen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dette jeg også har lært. Har aldri fått vite at man skal bruke kosemerker på littmat. Sunn fornuft er det viktigste.

Jeg spiser akkurat det jeg vil jeg men i begrensede mengder og det er vel det som er kluet er det ikke? Tror trikset er å gjøre det til en livsstilsendring og ikke et matregime man ikke klarer å holde. Jeg ville ikke greid å holde det hvis jeg bare skulle spise mager mat. Da hadde jeg heller ikke fått nok kcal' date=' derfor spiser jeg usaltet nøtter og tørket frukt i tillegg. Jeg koser meg også med sjokolade og potetgull i helgene men ikke enrome mengder. Jeg samler kosemerkene og bruker de samlet på lørdagen.

 

God kosehelg alle sammen! :)[/quote']

 

Høres ut som vi gjør akkurat det samme! :) Sunn fornuft er tross alt det viktigste ja, og det er viktig å unne seg litt av det man liker best med mange kalorier innimellom for å holde ut :) Hvis ikke så går ihvertfall jeg på en kjempesprekk etter noen uker med strengt mat-regime..

 

God helg til deg og! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kosemerker bruker du på det du vil ja' date=' med det kan du altså også bruke "litt mat" på kosemerker. Hvis du f.eks. vil forsyne deg ekstra til middag en dag. Men Nei mat er nei mat, vi lærte at det uansett var kosemerker, og det står det jo også på side 33 om "Kosemerker".

 

Utdrag: "Sunn og usunn NEI-mat

NEI-mat er mat som gir mange kalorier selv i små mengder. Men, all NEI-mat er ikke usunn!

Nøtter og kjerner er eksempler på kaloririk, men sunn NEI-mat. Det samme er oliven. Felles for disse matvarene er at de har høyt innhold av det sunne fettet. Ved å bruke KOSEMERKENE på disse matvarene bidrar du til en bedre fettsammensetning i kostholdet."

 

Jeg vil fortsette å bruke det under kosemerker, slik jeg har lært på studiet, på kurs og i kursboken. Kakaobønner er også sunt, mørk sjokolade hjelper for mye. Setter det også inn på kosemerkene mine. Jeg har ikke skrevet at det er usunt, men de færreste nordmenn med normal kost trenger så fete matvarer, og hvert fall ikke de med sukker. Derfor holder det i massevis med 50 (eventuelt 100) kalorier hver dag (avhengig av slanke/ikke-slanke status).[/quote']

 

Det kursboka mener er at det er fint å bruke noen av kosemerkene til sunn NEI-mat, ikke bare usunn - ikke at dere kun kan spise NEI-maten som kosemerker!. Selv i en slankeperiode er det viktig å få i dere en del sunt fett. En fettmengde kun tilsvarende kosemerkene vil ikke være tilstrekkelig.

 

Klem fra Tulla :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest soljenta86
Det kursboka mener er at det er fint å bruke noen av kosemerkene til sunn NEI-mat' date=' ikke bare usunn - ikke at dere kun kan spise NEI-maten som kosemerker!. Selv i en slankeperiode er det viktig å få i dere en del sunt fett. En fettmengde kun tilsvarende kosemerkene vil ikke være tilstrekkelig.

 

Klem fra Tulla :)[/quote']

 

 

Men sunne fettsyrer kan du få fra masse mat som ikke er NEI-mat istedet, og da trenger du ikke bruke kosemerker. :) Derfor det er laget slik. F.eks. er ikke tran, makrell i tomat, vita hjertego' produktene, kyllingpostei osv. NEI-mat, men da får du i deg mer enn nok av de sunne fettsyrene. Hvis du i tillegg vil ha sunne fettsyrer i koseform så kan du ta deg f.eks. litt nøtter, men da bruker du kosemerker. Det er veldig viktig å være obs på forskjellen på sunn og usunn kos (altså at ikke all NEI-mat er usunn), men også på forskjellen på hverdagsmat og kosemat (men all NEI-mat er kosemat). Nøtter er og blir kosemat. Når du er ferdig med å slanke deg er ikke det noe vanskelig å gjøre litt av begge deler, fordi du da har 4 kosemerker om dagen, det burde holde for de fleste. F.eks. litt kos til kvelds.

 

Hvis noen av dere lurer på om dere får i dere nok sunt fett uten å bruke kosemerkene (for det tror jeg nok de fleste av dere gjør fint uten mer nøtter enn kosemerkekvoten) så kan dere legge inn maten dere spiser på "Mat på data" som kan lastes ned gratis på sidene til matvaretabellen.no, det tar ikke lang tid, og det er mange referanseverdier og bruksanvisninger så det skal være greit å finne ut av. Jeg får i meg mer enn nok fett (både sunt og usunt) uten å begynne på NEI-lista til Grete Roede. Men det blir kosemerker for det - fordi kos er hyggelig.

 

Ha en fin fin uke. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...