Gå til innhold

gravid og magemuskler?


Gjest ninae
 Share

Anbefalte innlegg

Heisann..

 

Er halveis i graviditeten (min andre)..

noen som vet om det er farlig å trene magemusklene?? Har ett styrkeprogram jeg følger hver dag (videovitamin 4 med kari jaquesson.. trener med strikk), og det innebærer også styrke på magen...

 

Takker for svar=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker å ha hørt at du kan trene alt du vil, så lenge det ikke er vondt eller ubehagelig.

Ta en telefon dit du går på kontroll da vel, så er du helt sikker....

Lykke til med svangerskapet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg mener å ha hørt at man ikke skal trene de rette magemusklene (desom liksom deler magen i to) mens man er gravid. Man kan trene de som ligger på siden. MEN: dette er bare noe jeg mener å ha hørt, så ikke ta det for helt god fisk :P Sjekk det opp med fagfolk (men før du gjør det ville jeg i alle fall IKKE ha trent de rette magemusklene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Jeg er "fagfolk" og anbefaler absolutt ikke å trene magen ved sit-ups. Dette fordi de rette magemusklene, såkalte sixpack (for dem som har det:) deles midt langs magen under svangerskapet for å gi plass til babyen. Du skal være forsiktig å trene sit-ups en stund etter graviditeten også fordi det tar en stund før de gror sammen igjen. Hos noen gror de aldri helt sammen helt nederst mot pubis-området.

 

Du kan imidlertid trene magen ved heller å presse korsyggen mot gulvet, knipe sammen bekkenbunnen og holde noen sekunder før du slipper. Dette er skånsomt og veldig bra for å styrke muskulatur i ryggen, magen og bekkenbunnen. Dette hjelper deg å holde vanlige problemer etter fødsel -som lekkasje- i sjakk.

 

Ellers er det mange måter å trene mage på, men unngå dem som belaster magen i stor grad, slik som ved sit-ups. Bruk heller knipeøvelser når du ligger på rygg, står på alle fire etc. Du finner sikkert øvelser du kan bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...