Gå til innhold

Snop i dagsforbruket


Gjest Nefer

Anbefalte innlegg

Jeg pleide før å kun holde meg til snop i helgene. Det var da jeg sist slanket meg, for ca 4 år siden, gikk ned 18 kg. Joda, det var jo vel og bra det, men jeg bygget desverre opp et enormt, hva skal jeg si, forventing/glede til helgen paga dette. Det ble rett og slett slitsomt. Samtidig vil jeg kunne unne meg ting, som er en del av det å leve.

 

Denne gangen skal jeg gå ned de 6-7 kg som har sneket seg på i løpet av det siste året. Klarte faktisk å holde vekten i 3 år, helt stabil, men paga massive endringer i livet mitt det siste året har det gått rett vest. Nå prøver jeg en litt annen taktikk, jeg spiser namme hver dag, men passer på at jeg holder meg til antall total kcal pr dag. Jeg begynte 31 januar, og har gått ned 3,5 kg siden da. Jeg koser meg med favorittsnopet mitt hver dag, og har noe å se frem til etter middag.

 

Fungerer veldig bra! I helgene kjøper jeg jo ikke noe mer, jeg bare pleier å bytte ut det vanlige snopet med fruktsalat med vanlijesaus, som er min andre svakhet.

 

Men det avhenger vel av at man klarer å holde seg til mengden man har satt seg da, men bare et tips fra meg, da jeg slapp å ha suget hengende over meg lengre =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest carro86

Så flink du er da!!

Hvor mange kcal holder du deg på om dagen? 3,5 kg siden 31januar er jo veldig bra.

Jeg har nemlig også et stort problem med godteri, må ha! Men hvordan klarer du å holde deg til bare litt? Har jeg så spiser jeg alt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg setter av ca 300 kcal til namme hver dag jeg da. Ca 6 jaffa cakes er 288 kcal, eventelt som i dag så ble det byttet ut med et påskeegg til 290 kcal. Da blir det jo mindre kcal til måltidene, men det er ikke noe problem for min del.

 

Poenget er at når jeg spsier noe jeg liker av snop hver dag, så er det ikke noe søthunger som bygger seg opp, for det blir jo tilfredsstilt hver dag =o)

Men husk, ingenting "ekstra" i helgene, men gjerne varier =o)

 

Men dette fungerer iallefall for meg, ikke sikkert det gjør det for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tonton

Så flott at det funker! Veldig bra. Men jeg tenker på en ting her jeg sitter, og det er at jeg tok et "oppgjør" med sukkerbruken min sist høst. Jeg fikk store abstinenser i en dag, med hodepine og enorm slapphet, og etterpå følte jeg meg så mye bedre! Jeg ble mye mer opplagt i hverdagen og fikk blodsukkeret på et mye mer stabilt nivå. Nå har jeg ikke søtsug i det hele tatt! Ganske drastisk når det gjelder meg. Har du vurdert å kutte sukker og erstatte det med frukt? Superbra for magen og for forbrenninga. Ikke nødvendigvis stort utslag på vekta men muligens på luft i magen, fordøyelse, generell opplagthet osv.

 

Bare et tips! Lykke til videre!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller hva med å lage en god frisk smoothi med juice og fruktbiter? Eller kanskje kesam med dippulver og oppskåret grønnsaker:) Det er kjempegodt og demper for min del søtsuget. en annen ting er og at dersom jeg spiser nok iløpet av en dag får jeg ikke suget på godter. Men det er vanskelig å være standhaftig. Vi har 50kcal hver dag som kosemerker, det vil si 350kcal i uken.

 

Lykke til!

Vagga

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marielle

Først og fremst: Veldig bra at du har funnet noe som fungerer for deg! MEN.. Jeg synes likvel at 300 kalorier til snop hver dag høres litt mye ut. Det går an å komme over søtsuget og når du gjør det, føler du deg fantastisk. Det er jo et poeng at søtsaker inneholder mye som ikke er bra for kroppen, sånn som sukker og mettet fett. Såpass mye sukker per dag blir ganske mange kilo i løpet av et år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest msparker

Jeg syntes ideen din var kjempebra. Jeg også sliter skikkelig med søthungeren og spiser jeg ikke en dag blir det gjerne 500 - 1 kilo sjokolade neste dag. Til dere som sier at det bare er å bytte ut godteriet med frukt......... dere har aldri vært skikkelig godtsugne!! seriøst!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes ideen din var kjempebra. Jeg også sliter skikkelig med søthungeren og spiser jeg ikke en dag blir det gjerne 500 - 1 kilo sjokolade neste dag. Til dere som sier at det bare er å bytte ut godteriet med frukt......... dere har aldri vært skikkelig godtsugne!! seriøst!!!!

 

Jeg skal love deg at jeg har vært skikkelig godtesugen! :) har frotset i sjokolade og potetgull og det som verre er, men jeg vet og at det går å kjempe seg gjennom de abstinensene vi får:) Jeg spiste 200 gram sjokolade hver dag pluss gjerne ostepop eller andre salte herligheter. prøv kromtabletter, de hjalp meg i tillegg til at jeg har sunne alternativer i nærheten. Jeg finner og på noe å gjøre som å gi en tur, lese en bok eller andre ting som tar fokuset vekk fra godtesuget:) Nå spiser jeg bare litt på lørdagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest soljenta86
Jeg pleide før å kun holde meg til snop i helgene. Det var da jeg sist slanket meg' date=' for ca 4 år siden, gikk ned 18 kg. Joda, det var jo vel og bra det, men jeg bygget desverre opp et enormt, hva skal jeg si, forventing/glede til helgen paga dette. Det ble rett og slett slitsomt. Samtidig vil jeg kunne unne meg ting, som er en del av det å leve.

 

Denne gangen skal jeg gå ned de 6-7 kg som har sneket seg på i løpet av det siste året. Klarte faktisk å holde vekten i 3 år, helt stabil, men paga massive endringer i livet mitt det siste året har det gått rett vest. Nå prøver jeg en litt annen taktikk, jeg spiser namme hver dag, men passer på at jeg holder meg til antall total kcal pr dag. Jeg begynte 31 januar, og har gått ned 3,5 kg siden da. Jeg koser meg med favorittsnopet mitt hver dag, og har noe å se frem til etter middag.

 

Fungerer veldig bra! I helgene kjøper jeg jo ikke noe mer, jeg bare pleier å bytte ut det vanlige snopet med fruktsalat med vanlijesaus, som er min andre svakhet.

 

Men det avhenger vel av at man klarer å holde seg til mengden man har satt seg da, men bare et tips fra meg, da jeg slapp å ha suget hengende over meg lengre =)[/quote']

 

Husk at grunnen til at Grete Roede har satt 50 kalorier til usunt pr. dag er ikke bare fordi vi skal tenke kalorier. Det er også fordi du skal ha i deg nok vitaminer, jern, sporstoffer osv. Det får du ikke nok av hvis du bruker 300 kalorier pr. dag på godteri. La oss si du skal ha 1800 kalorier pr. dag mens du slanker deg, da MÅ 1750 kalorier hver dag være sunn og næringsrike produkter som gir deg alle de små byggeklossene som kroppen trenger. Kalorier (energi) er bare én av tingene som kostholdet skal dekke. De fleste vil få i seg litt lite vitaminer, mineraler, sporstoffer o.l. når de går på diett med kalori-restriskjon, du får enda mindre når du ligger 250 kalorier under på de sunne matvarene. (Når du er ferdig med å slanke deg legger du deg kanskje opp til f.eks. 2300 kalorier pr dag, og da kan du godt ta 100 kalorier usunt pr. dag, siden du nå har 2200 kalorier med sunn mat. Derfor GR opplegget er slik det er.)

 

Tips som krom-tabletter o.l. er kanskje lurt for deg for å bekjempe søtsguet, alternativt kan du gå til lege og be om time hos ernæringsfysisolog eller lignende for å få hjelp til å bekjempe søtsuget ditt. Det er mulig å bekjempe det, finn noe du synes er godt som er litt mer kalor-fattig istedet. (F.eks. gelé av funlight-saft 1,5 kalor pr. 100 gram, jeg la ut oppskriften under "oppskirfter og mat" i går.) Eventuelt finn noe som du kan kose deg med som bare blir 50 kalorier pr. dag. Ta det gradvis. Kanskje du kan starte med å trappe ned til 150 kalorier med kos hver dag, og så etter hvert ned til 100. Hvis du ikke kommer helt ned til 50 så er det kanskje ikke så farlig siden du ikke har så langt igjen til du når målet ditt, og da får du jo i deg mer sunne kalorier etter hvert som du trapper opp, og da rekker du kanskje ikke få noen store mangler. Spis også de andre kaloriene i mange små måltider så du er mett hele dagen, og ikke småsulten og fysen. Og hvis du er mer sulten når kaloriene for en dag er slutt, og du kjenner at du er fysen, så er det bedre å spise en ekstra brødskive enn godteri, så ikke se på en ekstra brødskive som "sprekk" på dagskalori-kvoten.

 

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg syns så lenge jeg spiser ofte som hver 3 time merker jeg ikke søtsuget så mye..for meg er det enten spise godteri eller ikke..ingen mellomting syns det blir vanskelig å begrense meg da..har gått 2 kurs før hvor jeg gikk ned 14 kg og gikk av meg 3 kg etter det igjen..syns det er lurt å ha en annen gulerot jeg som et slags mål da glememr man dette godteriet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å prøve en kopp med lett regia kakao blandet i vann? (en sånn rund boks) en kopp på 2dl inneholder 46kcal og dekker dagsbehovet angående kosemerker. ellers så er jeg enig i det som blir sagt her oppe at det er viktig å fylle dagsrasjonen med sunn mat pga alle vitaminer, mineraler og sporstoffer man trenger. en annen ting som jeg og er enig i er at du bør finne noe som demper søtsuget ditt:) eks kromtabletter (jeg hadde god nytte av det)som du får kjøpt på helsekosten. Det går an å bekjempe søtsuget. Ha sunne alternativer i nærheten og la være å kjøpe alt det godteriet. 300kcal pr er mye... Jeg er ihvertfall sånn at hvis jeg spiser regelmessig og hvis jeg ikke har godterier tilgjengelig har jeg heller ikke lyst på.

 

Grønnsaker med kesamdipp (kesam med dippulver) er og godt alternativ til godteriet. Heistad gele er og godt.

Lykke til med søtsuget! Det går over hvis du har motivasjon til å bekjempe det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Gjest dobbelhake

.....er det lurt å tenke gjennom hvor mange kalorier det er i fløteispinner til forskjell fra sorbet/ vannis. Sorbetispinner finnes til ca. 80 kalorier. Det går jo an å spise kun en halv ispinne, og så putte den i frysen igjen,,,,,,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips ang noe å spise, så kan kesam og gelantin brukes til mye!

 

Jeg bruker å lage meg Fromasj med gele og kesam, mmmm!! "sterk" gele som jeg blander inn Kesam og setter kjølig. Fungerer kjempefint med Heistad sin gele, men har også lurt på å prøve med fun light, ennå mindre kcal :)

 

 

Er kanskje ikke helt riktig å gjøre det slik, men jeg registrerer da Kesamen som "melk" for dagen... deler opp i former så jeg vet ca hvor mye det er i hver... Geleen utgjør så veldig få kcal at de "unner" jeg meg... Kanskje feil måte å gjøre det, men jeg velger å gjøre det sånn når jeg bare MÅÅÅÅ ha noe å spise! :)

 

En pose heistad jordbær gele (bruk bare 4 dl vann, og ikke de tre siste) 1 boks Mager Kesam har jeg regnet ut til å utgjøre ca 240 kcal?! mener jeg å huske... lenge siden jeg har laget nå... :) Og rundt 700 gram fromasj er MYE, jeg lover det at du er kvalm minst to dager på rad! Jeg deler opp i 4-6 porsjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...