Gå til innhold

Godt, Grovt Brød


Gjest rosmar

Anbefalte innlegg

Gjest rosmar

850 g fullkornshvetemel

300 g sammalt spelt

200 g grov rug

150 g lettkokte havregryn

1 pk tørrgjær

litt salt

ca 1,1 liter vann ( ca 38 grader )

2 ss olje

 

Jeg bruker kjøkkenmaskin. Bland det tørre, la maskinen gå mens du heller oppi vann og olje. Elt deigen i maskinen i ca 10 min. Deigen skal være ganske klissete.

Heves til dobbel størrelse, ca 45 min.

Slå deigen sammen i maskinen, ikke eltes lenge!

Fordel deigen oppi 3 brødformer. Bruk en slikkepott til å "banke" deigen ned i formene, da får du et fint rutemønster. Hell litt mel over til slutt.

Heves ca 45 min.

Stekes på nest nederste rille, ca 175 grader i ca 45 min.

For å sjekke om brødene er ferdig, banker du med fingeren for å høre om du får en fin, hul lyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg kan godt regne det ut, men jeg bare bruker lista for matvarer her inne. Når jeg legger inn dagsrasjon for brød, velger jeg "hjemmebakt brød", så under der står det "fiberbakst". Tror ikke det kan skille så mye.

Ellers kan du bytte ut mel med hviket som helst mel. Men hvis du går etter oppskriften, får du et brød som er laget utelukkende på grovt mel og fullkorn. Det er det veldig mye fiber i, og metter derfor ekstra godt.

Ungene synes derimot det er bedre med et brød som ikke er så grovt. Så da lager jeg av og til to omganger, en med bare grovt og en som jeg bytter ut noe med hvetemel. Eller det blir kaptein Sabeltann-brød på butikken:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingers rugbrød har "reddet" meg. Har spist det hver dag i 6 mnd og er ennå ikke lei. det er saftig og godt, grovt, smakfullt og kan skjæres i tynne skiver. du kan bake det selv(oppskrift på nettet) eller kjøpe det hos enkelte bakerier(f.eks. Baker Hansen, Ultra). Siden det kan skjæres i tynne skiver og er veldig holdbart syns jeg det lønner seg å kjøpe dette brødet fremfor andre grovbrød, selv om det er litt dyrere i innkjøp(34,-). Lykke til!

NinniR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...