Gå til innhold

Tips til mat som metter??


Gjest Sunshine007

Anbefalte innlegg

Gjest Sunshine007

Lurer på om noen har noen gode tips til mat som virkelig metter?!

 

Jeg spiser vanligvis 2 skiver med makrell i tomat til frokost, samt en yoghurt eller frukt. Men jeg er allikevel sulten etter 1-1.5 time, og det fører til at en gjerne putter innpå usunne ting for å slippe å kjenne den gnagende sultfølelsen..

 

Fins det et brød som smaker godt, ikke er for dyrt og gir metthetsfølelse i ca 2,5-3 timer? Har testa no brunaktig fiberbrød en gang, og det smakte dritt...Hehe

Men fins det noe annet? Hva med pålegg som både er sunt og mettende, noen forslag?

 

Hvis jeg hiver innpå havregrøt, en skive og en frukt så får jeg metthetsfølelse i ca 3 timer, men som oftest har jeg ikke tid om morran til å lage havregrøt..:) Dessuten syns jeg ikke at det er det beste i verden akkurat, så det begrenser seg selv hvor mange frokoster jeg kan ha med det på rad...

 

Er det flere som sliter med dette problemet, eller er det kanskje bare meg som er ekstremt sulten?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rosmar

Du kan bake brød på fullkornhvete (ligger oppskrift inne på oppskrifter og mat). Da får du et brød som utlukkende er laget på grovt mel og fullkorn, uten at det virker altfor grovt og tungt. Banan som pålegg metter godt. Da kan du også ha mye på.

Jeg hadde det akkurat som deg før, men jeg tror kankje magen min har vendt seg til mindre mat etterhvert. Spis frukt og grønt mellom måltidene. Drikk mye vann. Håper det var til noe hjelp, selv om det ikke akkurat var noen tusen-kroners tips:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg spiser kaptein sabeltanns ferdigsabla matpakkebrød. Jeg hadde samme problemet som deg før, men dette synes jeg jeg blir god og mett av. Dessuten kommer det ferdig oppskåret (ferdigsabla) i plast-pose, og jeg stapper det rett i frysern. 2 skiver veier riktig nok 75 gr, men dette henter jeg inn på annet vis, jeg synes det er viktigere å bli mett av frokost. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt her så metter havregrøt godt, og spesielt hvis du tilsetter et par spiseskjeer cottage cheese oppi når grøten er ferdig. De ekstra proteinene metter godt! Og sammen med eplesyltetøy, kanel og rosiner blir det en kjempegod frokost :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg bruker Ingers rugbrød og er kjempefornøyd med det. Ser du liker makrell, så du liker sikkert et pålegg som smaker mye. Jeg liker brød med grov sennep, timian, baguetteskinke, agurk, masse nymalt pepper og godt med isbergsalat. Lett, smakfullt og mettende. Lettkokt asparges til lunsj med mager kesam tilsatt tacokrydder eller annen krydderblanding du liker er kjempegodt. Syns også alle typer salater eller retter med bønner/linser/kikerter gir herlig metthetsfølelse. Dessuten kan det lages på forhånd og varmes senere, eller spises kaldt. Hvis du vil ha en dressing, bruker jeg ofte mager kesam som basis og tilsetter krydder og urter som passer. Nam, nam...

NinniR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Friskus_jenta

Har du prøve havregrøt quick and easy ? De er kjempegode.. finnes i porsjonspakninger, man blander bare inn 1,8 dl melk og putter i microen med full styrke i 2,5 min... KJEMPEGODT!!! Er søtt på smak, så man trenger ikke sukker på.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Gjest tinuviel77
Lurer på om noen har noen gode tips til mat som virkelig metter?!

 

Jeg spiser vanligvis 2 skiver med makrell i tomat til frokost' date=' samt en yoghurt eller frukt. Men jeg er allikevel sulten etter 1-1.5 time, og det fører til at en gjerne putter innpå usunne ting for å slippe å kjenne den gnagende sultfølelsen..

 

Fins det et brød som smaker godt, ikke er for dyrt og gir metthetsfølelse i ca 2,5-3 timer? Har testa no brunaktig fiberbrød en gang, og det smakte dritt...Hehe

Men fins det noe annet? Hva med pålegg som både er sunt og mettende, noen forslag?

 

Hvis jeg hiver innpå havregrøt, en skive og en frukt så får jeg metthetsfølelse i ca 3 timer, men som oftest har jeg ikke tid om morran til å lage havregrøt..:( Dessuten syns jeg ikke at det er det beste i verden akkurat, så det begrenser seg selv hvor mange frokoster jeg kan ha med det på rad...

 

Er det flere som sliter med dette problemet, eller er det kanskje bare meg som er ekstremt sulten?![/quote']

 

 

Hei :D

 

Etter at jeg oppdaget det nye lettbrødet på butikken så sliter jeg med å oppfylle dagsrasjonene mine, så er man sulten kan man godt tillate seg ei ekstra skive siden det er nesten halvparten så mye kcal i det som i annet brød :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni67

Protein er blodsukkerstabiliserende og skal derfor gi en langvarig metthet.

Fiskeprotein er det som metter mest. I tillegg har forsøkt vist at fiskeprotein fra laks kan redusere fedmeutvikling.

 

Selv spiser jeg derfor mye laks/ørret, egg, kylling og annet kjøtt, og merker at det metter til neste hovedmåltid (dvs. 3-4 timer).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Piggen

Ta deg en banan og litt nøtter mellom frokost og lunch. Noen ganger er vi bare nødt til å være sulten iblant. Tenk bare hvor godt lunchen kommer til å smake. Dagens beste måltid! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Gjest lattermild

Cottage cheese med kornblanding er raskere enn havregrøt hvis du har dårlig tid om morgenen. Proteinene i cottage cheesen holder deg mett lenge...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
  • 2 months later...
Gjest Boccaline

Skrell en hel pose gulrøtter, skjær i to eller fire på langs og legg oppi en høy boks med vann i kjøleskapet. Knask til hele dagen. Ta 10-15 stykker i en liten pose i vesken, så har du ALLTID noe sunt, mettende og kalorifattig for hånden! Veldig sulten = 2-3 gulrøtter. Fysen = 1 gulrot...

 

Men i dag er det lørdag. Bocca og rødvin og alle kosemerkene på en gang - jiha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg spiser alltid to knekkebrød (ryvita med solsikkerfrø eller gresskarfrø), lerum lett jordbærsyltetøy og ca 60 gr cottage cheese på! dette lages fort, spises fort og metter helt til lunsj synes jeg i hert fall :)

kjempefan av cottage cheese i (nesten) alle sammenhenger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier også å spise makrell i tomat til frokost. Blir ganske mett av 2 knekkebrød av typen Wasa Sport + og en liten boks makrell i tomat á 110 g. Det gir ca 350 kcal og er veldig godt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir også sulten mye tidligere enn de fleste, men jeg tar bare lunsjen min litt tidlig! Erfaringsmessig er det tidlig på dagen man trenger mest energi, så jeg forskyver hele pakka litt tidligere, så jeg spiser mer til lunsj og mellommåltid når jeg trenger det, og sparer heller inn på middag og kveldsmat. Uansett - se på summen av kalorier! Du kommer sikkert bedre ut enn du tror. Det er få her inne som klager over for små kalorikvoter!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

Har du prøvd Polarbrød extreme? De metter godt synes jeg og inneholder ca. 170 kcal pr. 100 gram, og for å være enda mer nøyaktig så inneholder da et polarbrød ca. 120 kcal. Det er ikke mye.

Om du velger å spise den som sandwich kan det være en ide med litt salat, mager skinke og mager ost f.eks. Eller lett-syltetøy og cottage cheese osv osv.

 

Jeg har spist det mye, og de er kjempegode. Dessuten praktiske å ha med seg. Og når de blir tørre er det bare å putte dem i brødristeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingers rugbrød eller annet svart brød.

Hardkokt egg med tomater og agurker til.

 

I salater bruker jeg mye salatbønner, kikerter, blomkål og gulrøtter.

 

men jeg tror også det at når man slanker seg så blir man så innmari fokusert på mat, sult og alt det som er av følelser. Jeg blir i allefall det. Lykke til da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Lurer på om noen har noen gode tips til mat som virkelig metter?!

 

Jeg spiser vanligvis 2 skiver med makrell i tomat til frokost' date=' samt en yoghurt eller frukt. Men jeg er allikevel sulten etter 1-1.5 time, og det fører til at en gjerne putter innpå usunne ting for å slippe å kjenne den gnagende sultfølelsen..

 

Fins det et brød som smaker godt, ikke er for dyrt og gir metthetsfølelse i ca 2,5-3 timer? Har testa no brunaktig fiberbrød en gang, og det smakte dritt...Hehe

Men fins det noe annet? Hva med pålegg som både er sunt og mettende, noen forslag?

 

Hvis jeg hiver innpå havregrøt, en skive og en frukt så får jeg metthetsfølelse i ca 3 timer, men som oftest har jeg ikke tid om morran til å lage havregrøt..;) Dessuten syns jeg ikke at det er det beste i verden akkurat, så det begrenser seg selv hvor mange frokoster jeg kan ha med det på rad...

 

Er det flere som sliter med dette problemet, eller er det kanskje bare meg som er ekstremt sulten?![/quote']

 

Ofte forveksles tørst med sult. Prøv derfor å drikke vann når sultfølelsen dukker opp. Ikke drikk store mengder kaffe eller brus. For mye av dette gir gjerne en sugende følelse i magen.

 

Du kan også dele opp mellommåltidet med 4 stk fiberrik (det tilsvarer 1 brødrasjon), f.eks 1 stk i youghurten, et par stk med frukt på og et stk med påleggsrasjonen til mellommåltidet på. Da kan du med 1 brødrasjon, 1 fruktrasjon og 1 melkerasjon, ha inntil 4 småmåltider som kan ta toppen av sulten når den kommer.

 

Havregrøt er også noe som metter godt. Jeg bruker poser med ferdig grøt fra Quaker. Da tar du bare posen og tømmer i skåla, fyller vann i posen og fyller etter, setter inn i mikroen i 2,5 min og grøten er ferdig. Den finnes med eple/kanel og med blåbær. Den er ferdig søtet, så du trenger ikke å gjøre mer enn å sette igang å spise :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...