Gå til innhold

Mine Tips!


Gjest Ninao81

Anbefalte innlegg

Gjest Ninao81

Som overvektig i over 20 år er jeg blitt en ekspert på å slanke meg.... og på å legge på meg, og med tid har det akkumulert seg en del tips og vaner som hjelper i de restriktive periodene. Dere har sikkert hørt mange før, men her er altså mitt bidrag til tips listen:

 

- Spis middag av asjetter, ikke tallerkner. En spiser automatisk mindre porsjoner, men merker ikke noe av det

 

- tygg tyggis eller pastiller når du lager mat

 

- ikke sett maten på kjøkkenbordet så du kan forsyne deg lett flere ganger, men legg anrett/smør maten ved benken og om mulig, rydd vekk resten før du begynner spise.

 

- Lær deg at det er ok å legge igjen mat på tallerkenen!

 

- Drikk vann, drikk vann, drikk vann

 

- Grønn te er bra for forbrenningen

 

- Chilli er bra for forbrenningen

 

- Når du fyser - ta en dusj, gå en tur, rydd, ring en venn, lakk neglene, legg ansiktsmaske etc - gjør noe annet til suget har gitt seg. Jeg forsøker så langt jeg kan å gjøre noe selvpleiende slik at det å ikke spise når jeg fyser blir noe positivt

 

- Tren alltid bort alkoholkaloriene på forhånd. Når jeg har planlagt å gå på byen i helgen, passer jeg på å trene ekstra utover det vanlige slik at de ekstra alkoholdkaloriene allerede er "brukt opp" før helgen kommer. Å trene dagen derpå fungerer aldri!

 

- Når jeg bare MÅ ha noe: 1,5 ts grønnsaksbuljong kokt opp i vann med litt frosne grønnsaker ( feks Mexicans blanding med brokkoli, mais og paprika)

 

- Spis sakte!! Hjernen bruker 20 minutter på å registrere metthet.

 

- Ikke drikk lightbrus. Asparmatan (skrives det slik?) sies å forsterke sultfølelsen.

 

- Planlegg all maten minst en dag i forveien og legg det inn i kcaloriregnskapet. Når alt står der klart er det vanskeligere å få seg til å "jukse"

 

 

Jeg har sikkert mange flere, men det får jeg skrive etterhvert som jeg kommer på det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for at du dele dine smarte tips. Fant flere hos deg jeg ikke har tenkt på.

Mine tips:

-Har alltid frukt på bordet. Kjøper små frukter i stedetfor store, siden jeg ofte teller hvor mange frukter jeg spiser. Kjøper mandarin istedet for appelsin, små epler i stedet for store, etc.

-Spiser også av en bolle som inneholder akkurat den mengden jeg skal ha, istedet for av tallerken.

-Har alltid frukt og en pakke Finn Crisp multigrain på kontoret, i tilfelle...

NinniR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninao81

Hei NinniR - takk for dine tips.

 

Jeg må spørre; Hva er Finn Crisp? Jeg begynner å bli lei av dette evinnelige grønne eple jeg tygger på hver dag på kontoret - hadde vært godt med noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn Crisp multigrain er tynne, sprø kjeks/knekkebrød. De er gode med både salt og søtt pålegg, men jeg spiser dem like gjerne uten noe som en snacks eller lite måltid. De inneholder 20 kcal pr. stk. De selges i en rød eske, og ligger sammen med knekkebrødene i butikken. Kan anbefales!

NinniR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Finnes det ikke "slemme" sukererstatninger i cola zero?

 

Nei, det skal ikke være "slemme" sukkererstatninger i Zero. Nå er vel ikke sånne erstatninger bra over lengre tid uansett. Men jeg hørte på TV at pepsi Max har en annen type søtningsstoff som er værre enn de andre lightene!

 

Men jeg drikker også Solo super, den er ikke tilsatt sukker. Har bare fruktsukker, og det er ikke så mye. Husker ikke i farten pr. 100 gr. men sjekk i butikken. Veldig god!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekket på flaska hvor mange kcal det er i en Solo super: pr. 100 gr er det 3 kcal. Så om man styrter en flaske med super får man i seg 45 kcal!! Det kan man vel leve med, som en smaksendring til cola light/zero?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvei

Jeg har alltid drukket mye brus men ofte pepsi max, tab xtra eller cola zero.

Jeg har kuttet det fullstendig ut. Jeg satte meg et fire dagers mål, jeg skulle ikke drikke brus på 4 dager, og det er i dag 1 måned siden. Eneste jeg har drukket er et glass nå på lørdag hos ei venninne, og etterpå angret jeg faktisk, for det var ikke så godt som jeg trodde det ville være. Brus er dyrt, usunt er det uansett om det er lett eller zero eller max og det trigger søtbehovet ens. Vann er gratis, godt og sunt. Så jeg anbefaler 4 dagern, du vil merke at du ikke savner det.

Nå skal jeg i gang på samme måten med sjokoladen. Den sliter jeg med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser dere skriver om brus. Jeg drakk 1.5 liter light brus om dagen i 19år. Og kanskje mer. Da følte jeg at kroppen måtte være full opp til hjertet av stoffer som er kunstige, om de er farlige skal være usagt. Bestemte meg for å kutte ut. etter det har jeg drukket to glass og det er 10 månder siden. Det har gått greit, men jeg merker at det var den kosen jeg hadde god samvittighet for , så jeg la på meg endel kilo de første måndene etter jeg slutta. Nå smaker den litt rart... men jeg vet at jeg fort kunne vent meg til det igjen.

Ønsker dere å slutte er mitt tips: se for dere dere selv, at dere ser dere selv innvendig. Så ser dere at det er fullt m svart stoff opptil livet..... det var i alle fall nok motivasjon for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
det er aspertan i zerro også bare så det er sagt!!!!

Og det er ikke bare aspartam som er ugunstig! D fins en lang liste med kunstige søtstoffer som øker blodsukkeret på samme måte som vanlig sukker! Dermed, diabetikere vil reagere på snop/brus selv om det ikke er sukker i den, og vi friske kan legge like mye på oss! (Fordi når blodsukkeret stiger produseres det insulin. Siden det ikke er vanlig sukker blir ikke insulinet brukt, og blir istede omgjort til fett. Enkelt og greit)

 

Min filosofi er dermed å holde seg unna alt av snop/brus med kunstig tilsetning, og i stede KOSE meg med ekte vare innimellom! Det blir dermed mer kos, og jeg kan ikke gjøre det så ofte siden det er mer kalorier :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...