Gå til innhold

Har du en spennende salat?


Gjest NinniR

Anbefalte innlegg

Er veldig glad i salater, men det går i det samme om igjen og om igjen. Ofte en blandet salat med kylling og avocado, eller tunfisk og egg. Kjempegodt, jada, men kjedelig i lengden. Har noen en knallgod salat? Gjerne både hverdagssalater og festsalater, forretter eller hovedretter. Åpen for alt, jeg!

NinniR:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veldig glad i tunfisksalat, og da spesielt med tunfisk i curry (fåes kjøpt på ica):(

bruker da som regel:

 

Isbergsalat

Ruccola

Stekt champinjong

Gulrot i skiver

Kikkerter

Tomat

Agurk

Oliven

Reddikker

og selvfølgelig tunfisk i curry :D

 

Bruker å variere med grønnsakene da, og krydre med chillikrydder og gastromat;)

Namnam:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ecoshapebottle

Salathode, mais, tomat, agurk, raa champ/sopp, pasta og en stekt kjott sort. feks krydret svinekjott eller krydret kyllingfilet, eller en kylling revet i biter.. toppet med en lett dressing.

 

Kan ogsaa bruke egg i salaten eller Bacon. Servert med en skive grovt brod/rundstykke.

 

 

Anbefales aa lage stor mengde saa du kan ha til flere maaltider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lagde en deilig fruktsalat som jeg tok med til siste GR-møte. Jeg serverte den med hjemmelaget vaniljekesam og hakkede pistasjekjerner. Himmelsk!!

Her er ingrediensene jeg brukte i salaten:

melon, granateplekjerner, fiken, ananas, appelsin, jordbær, bringebær, blåbær, physalis, eple, pære, mango, kiwi, druer, hakkede mynteblader.

Vaniljekesam:

Mager kesam, skall og saft av en lime, finhakket mynte, sukrin etter smak og frøene av en vaniljestang.

Servér pistasjekjernene i en skål ved siden av.

Deilig!

NinniR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lattermild

Hvis "blandet salat" (det man har i kjøleskapet av salat-stæsj) med reker, tunfisk, egg, kylling osv. blir kjedelig i lengden, går det ann å piffe opp "blandet salat"-delen på samme måte som man kan bytte ut "fancy"-delen.

 

Måter å variere "blandet salat" på:

- Strimler av grillet paprika (ta av skinnet etter at det har blitt svart under grillen). Godt kaldt!

- Bruk av sylteagurk/kapers/rødbeter osv. Særlig godt med tunfisk- eller rekesalat.

- Bakte grønnsaker, som f.eks squash i biter, gulrot i biter, potetbiter, osv. I det hele tatt kalde grønnsaker som har vært varmebehandlet (gjerne i forbindelse med krydder) gjør en ellers kjip blandet salat mer spennende og "matete".

- Friske urter. Gode urter i store mengder gjør en salat mer spennende. Basilikum, koriander, gressløk og persille (prøv gjerne bladpersille) er eksempler på urter som er lette å bruke på denne måten.

- Jeg anbefaler alle å kjøpe ung spinat. Spinat er fantastisk godt i salat, særlig i kombinasjon med tomat og ost mozzarella/feta/revet parmesan osv. Husk å vaske spinaten godt, den har en tendens til å ha litt sand på seg (særlig hvis du bruker den noe grove typen).

 

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lattermild ga meg noen aha-opplevelser. Det var mange av de ingrediensene jeg likevel har i kjøleskapet, men som jeg ikke har brukt i salater før. Supert!

Fant forresten to nye ingredienser i butikken i helgen; babykiwi og minibrokolli. Babykiwi er på størrelse med store druer, dessuten er skinnet helt glatt og kan spises. Ellers ser de ut som vanlig grønn kiwi inni, og smaker likedan. Minibrokolli har bittesmå hoder og lange tynne stilker, tenk deg en asparges med brokolli på toppen... Kjempegode!

NinniR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte de små herlighetene i matbutikken på nye Herkules-senteret i Skien. Husker ikke hvilken kjedebutikk det var, men det er det sikkert noen her som vet. Men det går absolutt an å spørre i den butikken du handler i til vanlig.

NinniR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til deg, Goddag. Har gode erfaringer med Ultra som matbutikk i Sandvika også. De har stort utvalg og ok priser. Skal innom der idag og se om de har babykiwi. Skal til en venninne på middag,hun går også på GR, så da kan jeg ta med babykiwi som en deilig og sunn overraskelse til henne.

God helg, alle sammen!

NinniR:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt pesto i salaten gjør susen:)

Jeg koker ofte litt pasta, og blander inn 1-2 ts mens den ennå er varm. Pestoen fordeler seg fint da.

 

Pesto går det an å lage selv, men den du kjøper er også god.

 

Deler min oppskrift:

 

1 basilikum, bruker både stilk og blader

75-100 g pinjekjerner, ristes i pannen

50 g parmesan

3 fedd hvitløk

2-3 dl olivenolje, alt etter hvor tynn / tykk du vil ha den

 

Alt landes med stavmikser. Ikke "kjør" den så lenge at alt blir bare suppe, godt at den er litt grovkornet.

 

Jeg spister også pesto på brødskiven, ekstra godt blir det med litt avocado på.

 

God helg!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd pesto i salaten nå, takk for tipset. Siden pesto inneholder rikelig med kcal, blandet jeg det med mager kesam og det var kjempegodt.

Et annet pesto-tips er å smøre det på pizzabunnen i stedetfor tomatsaus. Legger tomat og finsnittet løk oppå, har små klatter med Sans craime fraiche på som jeg smører litt utover før jeg strør på ost og topper med strimlet spekekjøtt av kalkun. Mmmm...

NinniR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fullfres

NinniR - den pizzakomposisjonen din høres helt topp ut. Må prøves!

 

Ang salat kan jeg anbefale en som ligger i oppskriftsbasen her inne:

 

Avocadosalat med strimlet svinekjøtt - 2 porsjoner

300 g svinekjøtt, strimlet

1/2 ss olivenolje

1/2 ts salt

1/4 ts pepper

1/2 hode isbergsalat

150 g ruccolasalat

1 rødløk

1 avocado

1 ts sitronsaft

2 ss pinjekjerner

 

 

Slik gjør du:

Fres kjøttet et par minutter på sterk varme i litt olje. Stek det i to omganger. Dryss over salt og pepper.

Skjær løken i tynne skiver. Skyll salaten og skjær issalaten i strimler. Ruccola kan brukes som den er eller i biter. Legg salaten i en bolle sammen med løken. Skjær avokado i båter og dynk med litt sitronsaft slik at den holder fargen.

Pinjekjernene blir ekstra gode hvis de ristes i tørr stekepanne til de får en gyllen farge. Dryss pinjekjernene over salaten rett før servering.

 

Hver porsjon gir 360 kcal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, denne salaten er herlig! Mye smak og mettende. Jeg har byttet ut sitronsaften med balsamicoeddik. Det gir en fyldigere smak. Men da må den spises med det samme så ikke avocadoen blir mørk.

NinniR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fullfres

Takk for lurt tips med å erstatte sitron med balsamico. Sitronsmaken kan lett bli for dominerende, enig i det. Kanskje det går an å tilsette noen dråper sitron i balsamicoeddiken og på den måten stoppe fargeendringen i avokadoen? Skal testes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode salatforslag. Noen av dem må snart prøves ;)

 

Jeg kan komme med min favorittpastasalat, er jo mye pasta da, så blir jo mer en "festsalat" eller en hovedrett.

 

Pastaskruer

Rucculasalat

Soltørka tomater i olje - hakkes, der oljen også has i som dressing (ridderheims soltørka tomater er himmelske)

Fetaost

Sorte oliven - av type kalamati el. anne god type

Pinjekjerner

2 avokado

basilikum - ei potte

Salt og pepper - det viktigste i alle typer salater

 

Dersom en har det som tilbehør til noe, serveres den som over. Har du den som eget måltid er det god med litt stekt kyllingfilet eller reker i, og sikkert også tunfisk for dere som liker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppskriften rekker til ca 4 personer som kveldsmåltid vil jeg tro:

 

1 STOR brokkoli - i små buketter

1 liten purre - i ringer

2 kokte egg - deles begge veier med eggdeler

1 pakke bacon - deles i terninger og sprøstekes

1 liten eske rosiner

salt og pepper

 

Dressing

1,5 dl majones/rømme (blanding og mengde etter smak og behag)

3 ss sukker - flytende søtning kan også brukes, eller andre søtningsstoffer

noen dråper sitronsaft

 

alt blandes i, salat kan gjerne stå litt før den serveres slik at dressingen setter seg litt, bacon tilsettes helst like før servering.

 

Jeg kjøpt go' og mager bacon sist jeg laget den, så bytter en ut majonesen med lettmajones (eller kutter den helt ut) og rømmen med kesam.

Denne blir knallgod, selv om den kanskje ikke høres så veldig god ut, den må virkelig prøves! (Til og med mannen måtte innrømme at den var god)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vel ikke alene om å spise kylling flere ganger i uken, tenker jeg... Da er det godt å ha noe å variere med. Denne salaten er deilig til en stekt kyllingfilet og villris-miks.

 

1 liten melon eller 1/2 stor melon i små biter

250 gr jordbær delt i 4-deler

1 ts raspet fersk ingefær

finhakket koriander

300 gr revet isbergsalat, eller en blanding av ung spinat og annen salat du liker

saften av 1/2 appelsin

god balsamicoeddik dryppes over

flaksalt og nykvernet svart pepper

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lagde den akkurat nå, med det jeg hadde for hånden. Nydelig!!

1 porsjon:

130 gr rødspette

1 ss sweet chillisaus

kvernet pepper

saften av 1/2 lime

legges i en mikrofast form og kokes i mikro'n på fullt i 2-3 minuttter.

100 gr asparges kokes til "al dente"

150 gr isbergsalat i småbiter

8 cherrytomater delt i to

30 gr rød paprika finhakket

en håndfull frisk koriander

grovmalt pepper og flaksalt

1 ss Heinz salad cream

 

Anrett salaten på en flat tallerken med fisken og aspargesen delt opp i munnfuller på toppen. Digg inn, med fantastisk god samvittighet!

NinniR:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bergen78

Heisann!

Tenkte jeg skulle anbefale en salat som er en av mine favoritter. Har laget den ofte for venner, og den er alltid en stor suksess. Kan fint brukes som hovedrett. Fører ikke opp eksakt mengde av hver ting, da man blander som man ønsker, og etter hvor mange man lager den til. Ingrediensene er ihvertfall

- Kyllingfilet i strimler, stekes i litt olje, og krydres med Tandori krydder

- Isbergsalat

- Agurk

- Tomat

- Paprika

- Mais

- Rødløk

- Avocado

- Appelsin

Blandes med mengde etter eget ønske :0)

 

Ananasdressing lages enkelt ved å blande mager kesam, og saft fra en boks hermetiske ananas.

 

Salaten er spesielt herlig på sommerstid. Når noe friskt og lett frister. :0) Men er selvsagt like god året rundt. Dressingen hjelper også på søtbehovet.

Bland gjerne med litt fetaost og krutonger også. :0) Og hvorfor ikke litt kokt pasta. Mmmmm. Man tager hva man haver.

 

Enjoy!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mmmm...

Det er utrolig hvor mange varianter som finnes av kyllingsalat. Har enda ikke fått en kyllingsalat som ikke har vært god! Er det flere som har en favoritt? Gjerne flere kyllingsalater:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Gjest kanonada

Stund siden noen skrev her,har funnet en vri på favorittmiddagen min taco, altså en taco-salat,kan slenge den inn her hvis interessen er der enda:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...