Gå til innhold

Hva spiser du på julaften?


Gjest AnneLang
 Share

Anbefalte innlegg

Spiser oksesteik.. er så heldig at jeg grøsser når jeg får fett fra kjøtt i munnen.. sparer litt kcal på å unngå det.. derfor blir det verken pinnekjøtt, ribbe eller pølse på meg, kan ta en medisterkake.. Elsker bare all stemningen rundt maten.. + tilbehøret da.. god saus, rosenkål, sølvguttenen som synger i bakgrunnen og gravlyktene som lyser opp på kirkegården... Da er det stemning i huset..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har en spesiell metode på ribba - gammel oppskrift

 

Vi skjærer bort alt flesket og hver ribbe for sseg (ganske lik pinnekjøtt)

Dette salter vi i 2 dager og så koker vi ribbebitene .

På julaften så steker vi ribbebitene enten i stekepanne eller i steikovn.

Serveres med vanlig tilbehør etter ønske.

Bruker sjysaus eller stekefett alt etter humør og stekemetode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i huset er det ribbe som gjelder. Vi har ribbe med kotelettkam,så i år skal jeg bare spise kotelettkammen. Den er mindre fet enn resten av ribba. Til dessert er det riskrem med rørte jordbær sukret og lagt i fryseren i sommer. Ikke så veldig søtt, men veldig godt. Det er julaften bare en gang i året så jeg skal kose meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir liksom ikke jul uten.. Når det er sagt, så er det ikke det beste jeg vet. Alt for mye fett! Jualften er også den eneste dagen jeg spiser det. Skinkestek er egentlig et godt alternativ til ribba og mye magrere. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir ikke julaften uten pinnekjøtt! Er også forferdelig glad i kålrabistappe - kan spise det alene... Dessert på julaften bryr jeg meg mindre om, for jeg er uansett altfor mett av middagen. Det varierer også hva vi har, men stort sett fruktcocktail eller noe annet lett og kjapt - vi vil jo åpne pakker! Så koser vi oss heller med julekaker og snop på kvelden etter pakkeåpningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På julaften er det ribbe som gjelder. Teller IKKE kcal den dagen!!! Ribbe, julepølser, medisterkaker, surkål, rødkål.... Mmmmm får vann i munnen av tanken på julematen.

Til dessert er det riskrem med saus av kirsebær/solbær. Gleder meg!

 

Så får vi heller telle kcal og trimme i den hærlige romjula!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 months later...

Her er det pinnekjøtt, men jeg er ikke noe glad i fettet, så jeg passer på at det er pinnekjøtt med kotelett, da er det mer kjøtt. Til dette er det mandelpoteter og kålrabistappe. Pleier å lage kålrabistappe med fløte og masse smør, men i år kutter jeg fløten og bruker kun en liten klatt med smør. Det blir sikkert snadder uansett.

 

Jeg serverer juleøl og akevitt til. Det blir ofte til at jeg drikker lett-juleøl til maten, ellers blir det rett og slett for mye, både i smak og alkoholinnhold og det er jo ikke no' hyggelig ...... :)

 

Dessert er riskrem og julekaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...