Gå til innhold

Kan man stole på innholdsdeklorasjonen


Gjest morsomt
 Share

Anbefalte innlegg

Det er fy fy men jeg er meget glad i ferdigmat ala middag i frysedisken (Ikke fra take away) men uansett hva jeg spiser passer jeg på og holde meg innenfor mine daglige 1900kcal. men så undrer jeg meg litt på om man kan stole på det kcal. innholdet pakken lover det skal være. Har nemlig begynt å tvile litt ettersom jeg i dag tittet på baksiden av noen pakker frosne brokkolihoder fra to forskjellige merker og faktisk var det 10kcal. i forskjell pr. 100gr. og det er litt rart ettersom brokkoli er brokkoli. Det stod at det kun innholdt helt plain frosne brokkolihoder på begge pakker.

Så når jeg handler inn mine favoritt frossenmiddager med et lavt kcal. innhold pr. 100gr. kan jeg faktisk stole på at det skrevne kcal. innholdet er den fulle hele sannheten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du kan stole på deklarasjonen, da en forskjell på 10 kcal ikke er det helt store. Tror nok at om man sjekket vil man oppdage en differanse, både pluss og minus i forhold til hva som er oppgitt, men den er så liten at en trenger ikke å bry seg om den. En fisk kan nok være fetere en en annen fisk, (som oss mennesker) uten at det som oppgis f.eks på esken for fiskepinner endres av den grunn. Jeg er fornøyd om jeg klarer å beregne kaloriinntaket på +/- 200 kcal.

 

Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaloriberegningene er beregnet fra gjennomsnittsmålinger som må dokumenteres. Men med alle kjøtt (fisk eller dyr) vil fettprosenten variere noe som Arne nevner. Jeg tror at kaloriangivelsene blir nøyaktige nok, men dersom du legger på deg med ferdigmat og ikke med mat som du lager fra bunn av kan det enten henge sammen med kaloriangivingen ellr mengden salt som holder på vannet i kroppen. Saltimengden i ferdigmat ville fått meg til å være litt skeptisk til frossen varer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...