Gå til innhold

Ufrivillig stabilisering


Gjest fru luna
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har nå stått bom fast en stund - i og for seg er det ikke noe problem - men jeg spiser egentlig lite kalorier iforhold til beregnet forbruk (GR formel).

 

Beregnet forbruk for meg er med 4-5 trimmerker i uken ett sted mellom 1900-2000 kcal/dag. Jeg har spist ca. 1450 kcal per dag nå i 9 uker, har ca. 0.68 trimmerker per dag. Første uken tok jeg av 1.6 kg, så 0.7, så 0.3, så 1.3, så 0, så 1kg, så 2 uker uten vekttap, og det ser ut som nålen står stille denne uken også. Om mulig har jeg blitt flinkere til å trene.

 

Jeg tror egentlig ikke at jeg sulter kroppen - men, det er litt leit dersom forbrenning er så lav som 1500 kcal per dag - for da vil jeg legge på meg så fort jeg spiser en litt stor prosjon eller en dessert eller ett ekstra glass vin.

 

Er det noen her som har erfaring med stabilisering og kaloriforbruk?

 

Hva skjer dersom dere spiser den kalorimengden som dere er beregnet til å forbruke - holder dere vekten eller legger dere på dere? Jeg lurer litt på hva som skjer dersom jeg forsøker å stabilisere vekten og ikke som nå forsøker å ta av men stabiliserer vekten likevel. :P

 

Totalt har jeg ikke tatt av mye, kun 5.1 kg (7% av opprinnelig kroppsvekt). Noen råd eller erfaringer dere kan dele med meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tre ting som kan rokke ved ufrivillig stabilisering. Kroppen har vennet seg til et visst kaloriinntak, og det er det man må gjøre noe med. Da kan du enten:

- faste et par dager

- trene mye ekstra et par dager, eller

- ta fri fra tellingen av kalorier en dag.

De fleste velger overraskende nok (he he) det siste alternativet. Og det funker. Jeg burde vite det, har gått ned 35 kg på 10 mnd. Men pass på at det bare blir med den ene dagen, og at du ikke propper i deg men spiser mer enn du gjør nå. Gjerne sunn mat! Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg følger meny nr. 3 med meny nr.2 middag (1900 kcal)

 

Har en forbrenning på ca.2400 kcal per dag. Med ovennevnte meny ligger jeg innenfor de anbefalte grensen for vektnedgang.

 

Har gått ned mellom 100-800 gram per uke. Siden 240805 har jeg gått ned 8 kg. Trener Friskis 1 gang i uken, og går ca 30-40 min hver dag(til-fra jobb mm) - ca 8 trimpoeng.

 

Skal på nytt kurs 090106.

 

Hvis jeg spiser mindre, så stopper det opp. Erfart det etter de ukene hvor jeg kun har gått ned 100gr. Spiser til faste tider-der hvor det ikke går har jeg med matpakke med maten jeg skal ha i meg. Er likevel spent om og når jeg ev. får et platå. Er like overrasket hver uke over at jeg går ned - synes jeg spiser hele tiden;) Passer på 3 frukt og 4,5 dl melkeprodukter osv - søtsug mv er borte...

 

Du bør nok øke maten, slik at kroppen får noe å forbrenne. Det kan hende at den holder på det fettet den har, for mer mat kommer det tydeligvis ikke;)

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

 

jeg har også hørt at hvis du står stille en periode så skal du spise alt du vill 1 dag og derretter starte på lite kcal dagen etter, på den måten starter forbrenningen igjen.

 

men jeg har også blitt fortalt at hvis du gjør den samme treningsformen hele tiden (f.eks gå) så vill den til slutt ikke være effektiv mere.

derfor er det viktig å variere.

 

Jeg sto også stille en god stund, da spiste jeg 1900 kcal, men så gikk jeg ned til 1500-1300 kcal og da begynte kiloene å rase av igjen.

så jeg tror ikke du skal begynne å spise mer.

 

 

lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel mer generelle råd enn noe jeg har lært spesielt hos GR. Har også vært en del inne på forum i Somebody.no, som er en side om kosthold og ernæring det også. Det har blitt diskutert en del i forumet der også angående ufrivillig stabilisering. Mener også på at jeg har lest noe om dette i VG. Poenget er ihvertfall at man må endre på energiinntaket eller energiforbruket for å få i gang vektnedgangen igjen. Det blir litt opp til deg hvordan du velger å gjøre dette, men hvis du velger å øke energiinntaket, så begrens det til en dag : ). Jeg synes også at om du skulle velge å spise mindre, så begynn gradvis å øke matmengden igjen når vekten beveger seg nedover, til du kommer på det energiinntaket man skal ha iflg GR. Det er det som vil lønne seg i lengden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...