Gå til innhold

Kalorier for ammende


Gjest Pandan

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg fullammer, og lurer på hvor mange kalorier jeg trenger daglig. Har jo lyst til å gå ned i vekt (har 12 kilo igjen), men tror ikke det er sunt å slanke meg akkurat nå (spise for få kalorier). Noen som vet om et nettsted der man kan skrive inn det man spiser og regne ut hvor mange kalorier det er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tistelen

HUSK! Fullammende skal gå opp en meny, altså skulle du ha ligget på meny 3 ellers skal du gå opp til meny 4 ved fullamming!!! :-)

 

 

 

FORMEL

 

(vekt x 10)+(høyde i cm x6,35)-(alderx5)-161(kvinne) eller 165(mann)=hvilestoffskiftet.

 

Så skal du gange hvilestoffskiftet med 1,3 hvis du har lav hverdagsaktivitet (uten trim), 1,4 hvis du har normal hverdagsaktivitet (uten trim), eller 1,5 hvis du har høy hverdagsaktivitet (fysisk arb/og eller meget aktiv fritid).

 

Når du har ganget hvilestoffskiftet med faktoren for hverdagsaktivitet, får du tallet for ENERGIFORBRUK FØR TRIM.

Så skal du legge til (trimpoeng pr uke multiplisert med 28,58). (Kurset anbefaler MINST 7 trimpoeng pr uke).

 

Energiforbruk før trim + trimpoengx28,58 =DITT DAGLIGE ENERGIFORBRUK

 

 

 

Menyanbefalinger:

Totalt energiforbruk:

Under 2000 kcal: meny 1 (1300 kcal)

1900-2400 kcal: meny 2 (1600 kcal)

2300-2800 kcal: meny 3 (1900 kcal)

2700-3200 kcal: meny 4 (2200 kcal)

3100 kcal eller mer: meny 5 (2500 kcal)

 

 

Meny for ca 1900 kalorier om dagen:

 

Frokost:

2 brødrasjoner

2 påleggsrasjoner

 

Lunsj:

3 brødrasjoner

3 påleggsrasjoner

 

Mellommåltid:

1 brødrasjoner

1 påleggsrasjoner

 

Middag:

1,5 middagsrasjon

1,5 potetrasjon

saus og annet tilbehør

 

Kveldsmat:

2 brødrasjoner

2 påleggsrasjoner

 

3 melkerasjoner

3 forskjellige frukt.

Minimum 2 liter vann

 

Kan legge til at en brødrasjon er 30 gram, pålegg er 20g, 1,5 middagsrasjon(fisk/kjøtt/kylling) er 225 gram rå vare. (1 rasjon er 150g) 1,5 potetrasjon er 225g potet/150g pasta/100g ris. Melk er 1,5 dl skummet eller ekstra lett melk (Biola, lett yoghurter, Lett og mild youghurter osv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! Litt mer innviklet enn jeg trodde dette her, men fant ut av det. Spiser nok alt for lite for tiden, ja. Blir ganske slapp av det. Men nå vet jeg hva jeg trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...