Gå til innhold

Hvordan regne kcal?


Gjest slankeguri
 Share

Anbefalte innlegg

Gjest slankeguri

Jeg har ikke peiling. Tror jeg har fått med meg at vi kvinner trenger ca 1500kcal om dagen(!?) Jeg får derimot ikke fylt inn i "kalkulatoren" min da jeg spiser hjemmelaget brød og ikke kan å regne på dette. Hjelp noen?

 

Når det i tillegg skrives på alle matvarer hva 100gram vare inneholder. Hvor mye inneholder da smøret på kaka, glasset med melk, fårepøls-skiva? Hvitosten (3skiver) etc. Hvilken ost bør man velge? Hvilket pålegg? Har byttet ut nesten alt i kjøleskapet til lightprodukter,mem har aldri slanket meg eller tenkt kosthold, så jeg vet ikke hva som er lurt og ikke lurt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Kalorimengde varierer utifra flere faktorer enn bare kjønn - for eksempel vekt og høyde. Jeg har regnet ut at jeg skal ligge på cirka 2200 kalorier per dag. Det er en kalkulator her et sted, mener jeg å huske - du kan jo prøve å søke etter den.

 

Varedeklarasjonen på varene nevner innholdet per hunder gram, ja, men på registreringen her inne kan du registrere et og et gram om du vil. Når jeg lager meg mat, veier jeg det meste, og kan dermed føre inn for eksempel 57 gram egg, 24 gram kaviar og 87 gram brød - også videre.

 

Når det gjelder utregning av brødet ditt, antar jeg at du må finne ut kalorimengden for de ulike ingrediensene, legge sammen, veie brødet og finne ut hvor mange kalorier det da er per skive eller hundre gram - alt ettersom hva som er enklest for deg. Så kan du på registreringen her fylle inn brødet under andre varer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan velge dl på melk bla.

 

Hjemmelagd brød må du bare finne et alternativ i lista på. Birkerbeinerbrødet er ok å bruke. Det er ikke mange kaloriene som skiller. Vei skivene dine og legg inn i gram.

 

En kjøkkenvekt er en fin og nesten nødvendig investering.

 

Du må altså veie det du bruker og legge inn antall gram du spiser. Eller ihvertfall ta ca summer om du ikke får veid.

 

Fårepølse, ost, er pålegg som bør brukes lite. Lettost i helgene. Smøreost mager er mer ok.

 

Smøret på kaka skal du ikke ha :P

 

Det mest lønnsomme er å spise så rein og ubehandlet mat som mulig. Pølse og farsemat er behandlet og mer usunt enn roastbeef, kokt skinke ol.

 

Les litt på forumet her og se på oppskriftene.

 

Ang kaloribehov så les litt på "ny i vektklubben" der ligger det en utregningsformel i flere innlegg for å regne ut dagsbehovet og forklaringer rundt det. Kommer ann på høyde, vekt og aktivitetsnivå også dette.

 

Så spiser du 500-800kcal mindre daglig enn det behovet ditt er så går du ned på en fornuftig måte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

 

 

hvis du skal regne ut hvor mange kaloreier du spiser så har jeg en liten regne formel til deg.

 

Hvis du skal spise f.eksempel brød,å det står 240 kcal pr/100 gr.bak på pakken.

Så deler du det med 100. altså: 240 med 100 = 2.4

 

så bestemmer du deg for å spise 50 gr brød.

Da tar du 2.4(brødet) x 50 (gram) = 120 kcal . det inneholder brødet.

 

Vi kan ta et annet eksempel.

 

Eksempel.

lett syltetøy 50 kcal pr 100/gr

 

100 delt på 50 = 0.5

 

du smører på 30 gram.

0.5 x 30 = 15 kcal.

 

også legger du sammen. og du har da fått 135 kcal.

 

håper du forsto det.

 

Når du skal regne ut kaloriene i hjemmelaget mat.

så veier du alt og deler derreter.

Feks.

du baker et brød.

Å du regner ut at du bruker ca 1600 kcal i hvetemel ++(vann er det ingen kcal i)

og når brødet er ferdig så veier det 1 kg(1000g)

så DELER du 1600 med 1000, da får du =1.6

det tallet GANGER du med 100 =160

 

Så da er det 160 kcal pr/100 gr.

 

 

 

et annet eksempel.

du baker 1 pizza.

i den regner du ut at det er 1000 kcal i,

Du skal dele den med resten av familien (far og 2 barn)

så da deler du pizzan i 4 deler, da er det ca 250 kcal i 1/4 del..

 

forsto du?

 

hehe.. jeg håper det kan være til hjelp..

og jeg håper (inderlig) at det var rigtig regne formel..hehe

 

 

 

lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...